اردبیل

نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه

نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ به همت مرکز فرهنگی قفقاز و موسسه فرهنگی اردبیل مهد تشیع؛ با موضوع 19 ژانویه روز آذری های مسلمانان جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اردبیل مهد تشیع، در این نشست که عصر امروز( 16 بهمن) در سالن جلسات مرکز فرهنگی قفقاز برگزار شد، حسین نوین عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سخنانی اظهار داشت: واژه آذری یک واژه ایرانی به معنای نگهبان آتش است.
وی، با بیان اینکه در تمام اسناد تاریخی و سیاسی، آذربایجان به مناطق زیردست رود ارس اطلاق شده است، افزود: به هیچ وجه منبعی را نمی توان پیدا کرد که به مناطق بالادست رود ارس کلمه آذربایجان را اطلاق کرده باشد و همیشه این منطقه با عناوین شیروان دره سی، آران، قفقاز و . . . شناخته شده که تاثیر پذیری شدیدی نیز از فرهنگ ایرانی داشته است.
استاد نوین، با اعلام این مطلب که بعد از عهدنامه ترکمانچای و جدایی 17 شهر از ایران به دلیل بی لیاقتی پادشاهان، 2 حزب دموکرات و اسلامی در این منطقه تشکیل یافت، ادامه داد: جدایی آذربایجان ایران و الحاق به منطقه بالادست رود ارس هدف تشکیل این حزب ها بود به طوری که حزب پان ترکیسم ادعای وحدت تمام ترکان جهان را داشت.
این استاد دانشگاه، با اشاره به اهداف دیگر حزب پان ترکیسم در منطقه، اضافه کرد: امحای آثار فرهنگ و هویت ایرانی در منطقه آذربایجان و جعل هویت دروغین برای آذربایجان و مناطق بالا و پایین دست رود ارس از دیگر اهداف شوم این حزب می باشد.
وی، تصریح کرد: ایران اسلامی به عنوان یک کشور مقتدر وبا عزت با پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی و اولین کشور اسلامی در منطقه توانسته است که تمام منافع شرق و غرب را در این منطقه به خطر انداخته و از استثمار این ملت جلوگیری کند.
مردم آذربایجان تنها با شعار ” الله اکبر”و” ایرانیت و اسلامیت ” مرز های کمونیسم را شکسته اند.
نوین، با تاکید بر این نکته که ادعاهای این 2 حزب باید با عالمیت تمام خنثی شود، گفت: واقعیت های تاریخی نشان می دهد که مردم نخجوان و دیگر شهرهای آذری در سالهای گذشته تنها باشعار ” الله اکبر” و ” ایرانیت و اسلامیت ” مرز های کمونیسم را شکسته و به سمت مرزهای ایران اسلامی آمده اند و این مهم قرابت فرهنگی و دینی این دو ملت را آشکار می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، مردم آذربایجان همیشه پایبند هویت ایرانی و اسلامی هستند، ابراز داشت: ما باید روابط ملتی و پیشینه های فرهنگی – دینی این دو ملت را براساس واقعیت های تاریخی تبیین کنیم و اگر بتوانیم این مهم را تحقق ببخشیم، پیوند این دو ملت دور از انتظار نیست.
نوین، با تاکید براینکه ما در مقابل هجمه های سنگین پان ترکیسم به صورت شایسته ای از هویت ایرانی و اسلامی خود دفاع نکرده ایم، خاطر نشان کرد: مسئولان توجه کمتری نسبت به تهاجم فرهنگی دارند ولی در مقابل سایت های بیشماری علیه شئونات اسلامی و فرهنگ ملت ایران تبلیغات مسموم می کنند که لازم نسبت به این امر تدبیرهای شایسته ای صورت بگیرد. فرقه های دروغین احیای هویت اسلامی درجمهوری آذربایجان را مشکل کرده است.
استاد دانشگاه های استان اردبیل گفت: فعالیت فرقه های دروغین، مبلغین وهابیت و وسوء استفاده های سیاسی احیای هویت اسلامی در جمهوری آذربایجان را مشکل تر کرده است.
استاد حافظه سیفی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اردبیل در ادامه این نشست، اظهار داشت: همبستگی جلوه های متنوعی دارد که می تواند در راستای برقراری عدالت انسانی و همبستگی با ملت های دیگر به کار برده شود.
وی، نمونه این همبستگی را راهپیمایی روز قدس و حمایت از ملت فلسطین اشغالی عنوان کرد و گفت: اصل 154 قانون اساسی کشورمان تاکید می کند که ایران اسلامی سعادت انسان ها را در کل جامعه بشری حق خود قرار می دهد و هرگونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر را مذموم شمرده و از حقوق ملت ها حمایت می کند.
سیفی، با تاکید بر اینکه 19 ژانویه به عنوان روز آذری های مسلمان جهان در راستای احیای هویت دینی و تاریخی است، ادامه داد: اشتراکات فرهنگی، جغرافیایی، باورهای اعتقادی بیشماری بین ملت ایران و آذربایجان وجود دارد که لازم است در جامعه هر دو ملت به آن پرداخته شود. مذهب، مهم ترین اشتراک بین دو ملت آذربایجان و ایران است.
این استاد دانشگاه، مهم ترین اشتراک بین دو ملت آذربایجان و ایران را مذهب عنوان کرد و بیان داشت: اصول و اساس دموکراسی این مهم را بیان می کند که باید به باورهای مردم مسلمان احترام گذاشته شود و در این برهه تاکید بر همبستگی می تواند، اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت ایران و آذربایجان را هر چه بیشتر در جامعه به منصه ظهور و بروز برساند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان، تصریح کرد: گسترش فعالیت های ناتو، دخالت های آمریکا و برخی دیگر از دولت های فرارمنطقه ای، سوء استفاده های سیاسی، فعالیت های مبلغین وهابی و فرقه های دروغین دیگر احیا و بازیابی هویت اسلامی را در جمهوری آذربایجان با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است.
سیفی، انگیزه کشورهای فرا منطقه ای از این دخالت ها را در مباحث نفت و انرژی خلاصه کرد و افزود: ما می توانیم مباحث روز 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان که مصادف با ولادت پیامبر(ص) است را با کمک ابزار رسانه و برگزاری سمینارها تقویت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اردبیل، وجود اشتراکات فرهنگی و دینی را مبنای گسترش روابط با جمهوری اذربایجان عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد که دغدغه فعالان فرهنگی، احیای هویت دینی و تاریخی آذربایجان باشد.
سیفی به لغو روادید یک طرفه بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: این مهم از لحاظ فرهنگی منافاتی ندارد و اگر جوانان ما به هویت و اصالت خود واقف باشند انتظار وجود تهدید فرهنگی از این حوزه، بیهوده است بلکه می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شده و تاثیرگذار باشد. سیاست ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان، تاکید بر زمینه های همگرایی است.
عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل گفت: سیاست ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان کم کردن چالش های موجود و تاکید بر زمینه های همگرایی است.
بهنام صحرانورد عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل و استاد دانشگاه های استان در پایان این نشست، اظهار داشت: تاکید ایران اسلامی بر ایجاد وحدت و همگرایی در بین تمام آذری زبانان مسلمان است.
وی، افزود: دولت آذربایجان در تلاش است تا روز 31 دسامبر را به عنوان روز اذری ها اعلام کند در حالی که در این روز هیچ اتفاقی نیفتاده و ملت آذربایجان در روز 19 ژانویه مرزهای کمونیسم را شکسته و به سمت مرزهای ایران اسلامی آمده اند و باید این روز به عنوان روز آذری های مسلمان جهان اعلام شود.
صحرانورد، به ادعای کذب جمهوری آذربایجان به عنوان پدر معنوی آذری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: جمهوری اذربایجان در این دو دهه ریاست جمهوری مختلف و کوتاه بسیاری را به خود دیده است که همگی آنها با سیاست پر رنگ کردن وحدت آذری های جهان به روی کار آمده و در کشورهای مختلف ادعای کذب پدر معنوی اذری ها و مصادره این عناوین را کرده اند. امحاء هویت اسلامی، دینی در جمهوری آذربایجان حرکت شوم صهیونیست ها است.
عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل، با تاکید بر این مطلب که در حقوق و روابط بین المل رابطه ملت با ملت در کنار رابطه دولت با دولت مطرح می شود و اعلام روز 19 ژانویه به دنبال تجدید رابطه ملت با ملت می باشد، ادامه داد: به جرات می توان گفت که امحاء هویت اسلامی، دینی در جمهوری آذربایجان حرکت شوم صهیونیست ها است.
استاد دانشگاه های اردبیل، ابراز داشت: دولت مردان جمهوری آذربایجان در یک اقدام بسیار جسورانه استان اردبیل را قفقاز جنوبی نام برده و به تبع آن ادعای پیوند 2 آذربایجان را می کنند.
صحرانورد، با اشاره به اقدام بجا، مطلوب و شایسته آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در نامگذاری 19 ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان، تاکید کرد: تمام تلاش های دشمن در راستای این است که روابط و مبانی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان را تیره کرده و به منافع شوم خود دست یابد.
عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل، در پایان سخنان خود با اعلام اینکه تا سال 1995 ایران جزو 10 کشور دارای روابط همه جانبه با جمهوری اذربایجان بود ولی هم اکنون نمی باشد، خاطر نشان کرد: با لغو روادید یک طرفه از سوی ایران اسلامی، روزانه سه هزار و 500 نفر در طول روز از مرز بیله‌سوار وارد استان اردبیل می شوند.
علی صباحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا