دسته‌بندی نشده

برگزاری نشست تخصصی نامگذاری 19 ژانویه به نام آذری‌های مسلمان جهان در مؤسسه فرهنگی قفقاز + تصاویر

چکیده ای از مواضع و اعلام نظرات اساتید و کارشناسان شرکت کننده :

همبستگی‌ها در دنیا شاخصه‌ها و مؤلفه‌هایی دارند که این شاخصه‌ها می‌تواند در ارتقا روابط و توسعه اعتماد دو جانبه بسیار مفید و مؤثر باشد.
باید این مبانی همبستگی روز به روز تقویت شود و خود را به شکل اصیل و واقعی نشان دهد چرا که اصالت این همبستگی‌ها به حفظ حقوق متقابل و رعایت اصل عدالت است. اصل 154 قانون اساسی ما نیز راه سعادت بشری را تکیه بر همین مؤلفه‌های همبستگی و مشترکات ارزشی و معنوی معرفی کرده تا به نحوی حق و حقیقت تبیین و حقانیت نیز تجلی پیدا کند.
ما با مردم آذربایجان مشترکات فراوانی داریم که علاوه بر اشتراکات زبانی، ‌قومی و قبیله‌ای می‌تواند مبانی ارزشی و اعتقادی بهترین نقطه وحدت، همدلی و همراهی باشد که بر همین اساس دشمنان تازه وارد به آذربایجان نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا به این قدرت و هویت ضربه بزنند. در کنار آن برخی‌ها از آزادی‌های مذهبی سوءاستفاده کرده و سعی در انتشار افکار آلوده وهابی، سلفی و تکفیری در منطقه دارند تا به هر شکل ممکن افکار و اندیشه‌های مردم آذربایجان را به انحراف بکشانند. ما وظیفه داریم تا انگیزه‌های دینی، اعتقادی و همچنین مشترکات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اجازه ندهیم بیشتر از این مردم آذربایجان و دولتمردان آن در دامن نظام‌های آلوده و سوءاستفاده‌کننده بیفتند که انتظار بر این است سران آذربایجان نیز این خطر را متوجه شده و بیشتر از این اجازه نفوذ تفکر صهیونیستی و وهابی را در منطقه ندهند.
اندیشه جعلی پان‌ترک نه تنها هویت اسلامی و ایرانی آذری‌ها را تهدید می‌کند بلکه دشمن از این طریق می‌خواهد به وفاق و وحدت دو کشور ایران و آذربایجان ضربه وارد کند.
برخلاف تبلیغات رسانه‌ای و جعلی کج‌اندیشان در مناطق مختلف به ویژه دشمنان هویت آذری منطقه آذربایجان شامل زیر رود ارس است که در کتاب‌های تاریخی نیز به این مسئله اشاره شده و کلمه آذربایجان که یک کلمه آذری به نام نگهبان آتش است در آن مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. حقیقت این است که عده‌ای در طول تاریخ سعی کردند مناطق بالا دست رود ارس را نیز به نام آذربایجان تبلیغ کنند در حالی که این منطقه به نام آران، شیروان و قفقاز معروف بوده و از لحاظ فرهنگی، زبانی و اعتقادی مشترکات این منطقه با پایین دست رود ارس کاملاً مشهود است. بعد از تحولات تاریخی و معاهده‌نامه ترکمن چای 17 شهر آذری‌نشین از کشورمان به دلیل بی‌لیاقتی شاهان جدا شد که در این ایام نظام روس سعی کرد با تشکیل دو حزب دموکرات و اسلامی و اندیشه تفرقه‌گونه بین مسلمانان و شیعیان منطقه نفاق و دودستگی ایجاد کند که از این دو حزب سران کشور روس و شوروی سابق برای رسیدن به مطامع خود استفاده کردند.
هدف اصلی تشکیل گروه پان‌ترک با شعار اتحاد ترکان نه تنها اتحاد نبود بلکه یک نوع جدایی و خدشه‌دار کردن هویت و اصالت مردمان منطقه بود چرا که در سایه گسترش این اندیشه عده‌ای سعی کردند تا آذربایجان ایران را نیز به نام خود ثبت کنند در حالی که اصل جدایی منطقه‌ای از آذربایجان در دوران قاجار مورد غفلت واقع شد. در این روز می‌توان هم نمود و نشانه‌ای از اسلامیت و هم هویت واقعی آذربایجانی‌ها را مشاهده کرد که در یک خیز تاریخی مرزهای کمونیسم را شکسته و به سمت جایگاه واقعی خود که همان ایران اسلامی است، بازگشتند. هر چند دشمنان سعی می‌کنند با شیوه‌های مکارانه و تخطئه اصالت و حقیقت 19 ژانویه، به جای این روز 31 دسامبر را به نام روز اتحاد آذری‌های مسلمان نامگذاری کنند اما این حرکت به هیچ وجه به نتیجه نمی‌رسد و دشمنان در این راه شکست می‌خورند.
امحا هویتی اسلامی، دینی در جمهوری آذربایجان حرکت مخرب و ددمنشانه صهیونیست جهانی است چرا که هرگز حاضر نیستند آذری‌ها به اصل دین و اعتقادات اسلامی پایبند باشند.
سیاست دولت آذربایجان برای بی‌هویت کردن این باورها و اصالت‌ها پررنگ نشان دادن 31 دسامبر به عنوان یک رویداد تاریخی تأثیرگذار است در حالی که در این روز هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه باید 19 ژانویه را که ندای اسلام‌خواهی و هویت آذری‌ها از آن سوی مرزها به گوش رسید و سبب شکسته شدن مرزها شد، گرامی داشته شده و بر اهمیت و اصالت آن پافشاری شود. سران آذربایجان با همراهی کشورهای استبدادی نظیر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیسم تلاش می‌کنند تا همه دستاوردهای مردم آذری زبان را به نام خود و به نفع برخی از دولتمردان آذری مصادره کرده و به نفع آنها تغییر دهند در حالی که منافع ملی مردم آذربایجان اجازه نمی‌دهد که چنین حرکات فریبکارانه انجام شود. جمهوری اسلامی ایران تلاش و مساعی بسیاری را به کار بسته تا اتحاد و همدلی مردم ایران و آذربایجان تداوم‌بخش حرکت‌های تأثیرگذار در منطقه باشد و به جای کم رنگ کردن برخی از مبانی مشترک از سوی دشمنان این دو کشور و سوق دادن روابط به واگرایی بیشتر به همگرایی تاکید کنند. این حرکت هر چند با برخی واکنش‌ها از آن سوی مرزها روبه‌رو شده اما می‌تواند گامی جدی و عملی برای نشان دادن هویت اصیل آذری‌ها در اعتقادات اسلامی و پایبندی به اصالت ایرانی باشد که دشمنان سعی می‌کنند یک هویت دروغین در منطقه به این مردم القا کرده و همبستگی‌ها را خدشه‌دار کنند. آنچه که در منطقه آذربایجان رخ می‌دهد موضوع گسترش ناتو به سمت شرق، حضور رژیم صهیونیستی به عنوان عنصر تفرقه‌افکن و همچنین حضور برخی از گروه‌های تکفیری، سلفی و وهابی در به انحراف کشیدن حقیقت شیعی و همچنین اهل تسنن است که با این حرکت‌ها سعی بر این است تا به روابط قوی و مبانی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان ضربه وارد کنند. ما در یک حسن رفتار واقعی به آذری‌ها با حذف روادید نشان دادیم که حضور آنها که هم اکنون از مرز سه هزار و 500 نفر در طول روز از مرز بیله‌سوار گذشته محدودیتی ندارد و این حسن نیت باید از سوی طرف آذری نیز به خوبی نمایانگر شود.

 نقل مطالب با ذکر نام مرکز فرهنگی قفقاز بلامانع است

IMG_0224IMG_0213

IMG_0208 IMG_0209 IMG_0216 IMG_0222

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا