آذربایجاناخبارایران

مراسم جشن تحویل سال نو و عید نوروز ویژه ایرانیان مقیم باکو

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، مراسم جشن تحویل سال نو و عید نوروز ویژه ایرانیان مقیم قبل از ظهر روز یکشنبه اول فروردین ماه سال 1395 با حضور جمعی از کارکنان نمایندگیهای کشورمان در آذربایجان و نیز ایرانیان مقیم باکو باتفاق خانواده هایشان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی باکو برگزار گردید.

با وجود اینکه اکثر کارکنان ایرانی نمایندگیهای کشورمان در باکو برای حضور در زمان تحویل سال در کنار خانواده هایشان و اماکن متبرکه میهنمان به ایران سفر کرده بودند ولی سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی باکو مملو از ایرانیان مقیم باکو بود و مراسم جشن نوروز با شکوه هر چه تمامتر و با اجرای برنامه های متنوع و شاد برگزار گردید.

در ابتدای مراسم و پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید پیام نوروزی مقام معظم رهبری بنمایش گذاشته شد و سپس در کنار سفره هفت سین ایرانی کلیپ نوروزی پخش شد.

در این مراسم نوروزی که با دید و بازدید ایرانیان و خانواده های آنان همراه بود، سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو سال جدید و نوروز باستانی را به ملت ایران و حاضران در سالن برگزاری مراسم تبریک و تهنیت گفت و به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و امام راحل درود فرستاد.

رایزن فرهنگی باکو در ادامه سخنان خود به شعار سال 95 که از طرف مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” اعلام شده است اشاره کرد و گفت که اقدام و عمل به سیاستهای اقتصاد مقاومتی صرفا ویژه مسئولان و دولتمردان نیست بلکه همه ما در هر زمینه ای که فعالیت داریم موظفیم منویات رهبری و سیاستهای دولت را به مرحله اجرا در آوریم تا در عمل برنامه ها و اهداف اقتصاد مقاومتی منظور نظر مقام معظم رهبری محقق شود.

ابراهیمی همچنین به تبیین دعای تحویل سال پرداخت و گفت با اینکه نوروز در ایران قدمت چندین هزار ساله دارد ولی پس از ظهور اسلام پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام با برگزاری مراسم نوروز مخالفتی نکرده اند ولی در برخی از آداب و رسوم آن تغییراتی حاصل شده است. وی افزود؛ گفته میشود که قبل از اسلام بجای هفت سین، سفره هفت شین رایج بوده که شهد و شراب و … اجزای آن را تشکیل میدادند ولی پس از اسلام سفره هفت سین رایج میشود که علاوه بر تقدس عدد هفت نزد ایرانیان، هفت خوراکی که نام آنها فارسی بوده و با حرف سین آغاز میشوند و ریشه گیاهی داشته و نباید نام آنها از واژه های ترکیبی ساخته شده باشد، سفره هفت سین را تشکیل میدهند.

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو افزود که در مورد عید نوروز احادیث و روایات متعددی از معصومین (ع) وارد شده است که مشهورترین آنها روایت معلی بن خنیس از امام جعفر صادق (ع) است که اتفاقات بسیار مهمی را که در نوروز رخ داده است را بیان میفرماید. ابراهیمی اضافه کرد نکته مهم اینست که دین مبین اسلام با برگزاری مراسم نوروز و آداب و رسوم آن مثل صله ارحام و هدیه دادن و دید و بازدید و … نه تنها مخالفتی نکرده بلکه برای انجام آنها تشویق نیز فرموده است.

در ادامه برنامه که توسط یکی از معلمین آموزشگاه حضرت ولی عصر (عج) باکو مدیریت می شد اشعار نوروزی سروده شد و گروه موسیقی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه باکو به اجرای برنامه پرداخت.

تردستی و شعبده بازی توسط جواد اکبری ایرانی مقیم باکو و توفیق اسکندرلی از شعبده بازان مشهور آذربایجان برنامه های بعدی مراسم جشن نوروز بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

پایان بخش برنامه، اجرای موسیقی و آوازخوانی توسط رسول زعفری از خوانندگان ایرانی بود که به زبانهای آذری و فارسی به آوازخوانی پرداخت و فضای شادی برای ایرانیان شرکت کننده در مراسم فراهم نمود.

با توجه به استقبال گرم ایرانیان مقیم باکو از مراسمی که توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو بمناسبتهای مختلف ملی و مذهبی ویژه ایرانیان برگزار می شود، سید ابراهیم ابراهیمی ضمن تشکر از همه مدعوین، حضور گسترده ایرانیان در مراسم رایزنی را موجب دلگرمی دانسته و قول داد ضمن نظرخواهی از هم میهنان مقیم باکو برای برگزاری پربارتر مراسم آتی تلاش خواهد نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا