آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقفقاز جنوبی

ایندیپندنت: ارمنستان در حیاط خلوت پوتین، متحد غرب می‌شود

نخست‌ وزیر ارمنستان از طرفی فدراسیون روسیه را «بازیکن مهمی» در منطقه قفقاز جنوبی می‌داند اما از طرف دیگر قصد دارد روابط خود را با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا تحکیم بخشد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در حالی که توجه بین‌المللی بر جنگ اوکراین و غرب آسیا متمرکز شده است، بحرانی با اهمیت ژئوپلیتیکی بزرگ در منطقه قفقاز در حال آشکار شدن است.

روزنامه آنلاین ایندیپندنت در گزارشی می‌نویسد: «ارمنستان پس از درگیری کوتاه و مختصری که با جمهوری آذربایجان داشته است، در مسیر دوری از روابط تاریخی با روسیه و تبدیل شدن به متحد غرب در حیاط خلوت پوتین است.»

این روزنامه آنلاین انگلیسی با اشاره به اظهارات اخیر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان می‌نویسد: «پاشینیان اذعان می‌کند که فدراسیون روسیه بازیگر مهم و جدی در منطقه قفقاز جنوبی است اما در عین حال تاکید دارد اقداماتی توسط ارمنستان برای ایجاد روابطی محکم با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.»

پاشینیان گفت: «ما هرگز از غرب دور نبوده‌ ایم. دستاوردهای ما در زمینه دموکراسی یک واقعیت عینی ایجاد کرده است که در آن روابط ما می‌تواند به صورت پویا توسعه یابد. ما گفته‌ ایم که دموکراسی برای ما سیاستی نیست که توسط شرایط اتخاذ شده باشد، بلکه یک استراتژی است که ما آن را اتخاذ کرده‌ ایم.»

ایندیپندنت با تاکید بر آنکه تلاطم‌های سال‌های اخیر منجر به شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید شده است، به نقل از نیکول پاشینیان می‌نویسد: «ما در واقع در حال تنوع بخشیدن به روابط خارجی هستیم، اما ما تنها کسی نیستیم که این کار را انجام می‌دهیم. عملا در سرتاسر جهان هیچ بازیگری را نمی‌یابید که روابط خارجی خود را متنوع نسازد. ارمنستان نمی‌توانست این روند جدید را کنار بگذارد.»

پاشینیان معتقد است: «درباره نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا، من در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفتم که جمهوری ارمنستان آماده است تا آنجایی که ممکن است به اتحادیه اروپا نزدیک شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و مهم‌تر اینکه این روند عمومی است.»

ایندیپندنت با اشاره به کمک‌هایی که به ایروان و باکو شده، می‌نویسد: «فرانسه به ایروان اسلحه فرستاده و البته دیگر حامی اصلی دفاعی آن هند بوده است. بریتانیا هم حمایت خود را از تمامیت ارضی ارمنستان اعلام کرده، اما بریتیش پترولیوم در چهار سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار (۲۸.۲ میلیارد پوند) نفت و گاز در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده است که چهار برابر بودجه ملی این کشور است.»

نیکول پاشینیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انگلیس باید از این قضیه به عنوان اهرم فشاری برای متقاعد کردن جمهوری آذربایجان در برابر اقدام تهاجمی استفاده کند یا خیر، گفت: «معمولا مایل نیستم درباره فعالیت‌های کاری و سرمایه‌گذاری که در کشورهای همسایه انجام می‌شوند، نظر بدهم. اما چیزی که مایلم بگویم این است که هرگونه سرمایه‌گذاری باید همراه با صلح در منطقه باشد. به نظرم ایجاد صلح و دستیابی به آن برای جامعه جهانی و برای سرمایه‌گذاران یک منفعت است و البته در وهله اول این سودی برای ارمنستان و آذربایجان خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا