آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

پایان پنجمین دوره آموزشی فارسی زبانان در دانشگاه قفقاز

پنجمین دوره آموزشی فارسی زبانان با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه قفقاز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم پایان پنجمین دوره‌ آموزش زبان گرجی و انگلیسی تعدادی از دانشجویان ایرانی و فارسی زبانان مقیم تفلیس با حضور محمد قبادی راد کاردار سفارت کشورمان در تفلیس، احمدعلی مهری اردستانی رایزن فرهنگی، کاخا شنگلیا رییس دانشگاه قفقاز، نماینده وزارت آموزش و علوم گرجستان، دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی در سالن اجتماعات دانشگاه قفقاز برگزار شد.

کاخا شنگلیا در این مراسم اظهار داشت: برای ما بسیار با اهمیت است که امروز در کنار برادران، دوستان و همسایگان ایرانی خودمان قرار داریم و اعتقاد و باور قلبی ماست که با یکدیگر می توانیم قدرتمند باشیم و این منطقه خانه ماست و برای همیشه باید در کنار هم بایستیم.

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ مشترک هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از یکدیگر جدا کند و این روابط پایدار خواهد ماند.

شنگلیا گفت: این پنجمین جشن فارغ التحصیلی فارسی زبانان و ایرانیان عزیز است که زبان گرجی و انگلیسی را در این دانشگاه فرا گرفته اند و امیدواریم که این روند کماکان ادامه داشته باشد.

رییس دانشگاه  قفقاز در خاتمه بیان کرد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه قفقاز در بخش آموزش زبان فارسی، امیدواریم در آینده شاهد آموزش زبان فارسی به دانشجویان گرجی در این دانشگاه باشیم.

در ادامه قبادی راد کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع دوستان ایرانی و گرجی اظهار داشت: این رویداد در حالی رقم میخورد که ما در چند روز گذشته سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و گرجستان را جشن گرفتیم.

وی گفت: ما ثمره اشتراکات تاریخی را در گرجستان می‌بینیم و دانشگاه قفقاز یکی از دانشگاه‌های پیشرو در توسعه همکاری‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی میان دو کشور است که در زمینه آموزش زبان گرجی به فارسی زبانان تلاش می‌کند.

قبادی تاکید کرد: فرهنگ بستر تعاملات انسانی در همه نهاد‌های علمی و دانشگاهی دنیاست و در این زمینه نقش اساسی دارند و قاعدتا، نخبگان و فرهیختگان هرجامعه، مشکلات و چالش‌های هر جامعه را درک میکنند و این نخبگان هستند که علاج این چالش‌ها را بر عهده دارند.

وی گفت: موجب افتخار است که وقتی در مجامع دانشگاهی و علمی دنیا حضور پیدا می‌کنیم نام یک ایرانی در میان است و این نشان دهنده توان علمی و اراده قوی ایرانیان در این زمینه است.
مهری نیز در این مراسم گفت: وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و گرجستان در توسعه روابط علمی و دانشگاهی بسیار مهم و تاثیر گذار است و دانشگاه و دانشگاهیان دو کشور باید از طریق ارتباطات با اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، توانمندی‌ها و فرهنگ دو کشور را با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک، کنفرانس‌ها و انجام تحقیق و پژوهش معرفی کند.

وی گفت: ایران از نظر تولیدات علمی تا پایان سال ۲۰۲۱ در رتبه‌ی ۱۵ جهان قرار دارد لذا اساتید و دانشجویان دو کشور می‌بایست با انجام کار‌های تحقیقاتی مشترک بستر همکاری‌های دو جانبه را فراهم آورند.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به ارتباط تنگاتنگ زبان و فرهنگ با یکدیگر، زبان به عنوان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث گذشته، نقش تعیین‌کننده‌ای در برقراری روابط فرهنگی بین کشور‌ها دارد که با همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی تهران با دانشگاه قفقاز در بخش آموزش زبان فارسی، امیدواریم شاهد گسترش این همکاری و آموزش به علاقمندان و دانشجویان گرجی در این دانشگاه باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا