آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

جمهوری آذربایجان؛ به مزرعه رژیم صهیونیستی تبدیل می شود

عودد فورر، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی که اخیرا به جمهوری آذربایجان سفر کرد، از طراحی های این رژیم برای تبدیل جمهوری آذربایجان به "مزرعه گندم" برای رفع نیاز گندم رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،طی سال های گذشته باکو به عنوان چاه نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی و همچنین انبار تسلیحات اسراییلی در قفقاز شهرت یافته است. صهیونیست ها همچنین به روستای “قیرمیزی قصبه” با سکنه یهودی در شمال جمهوری آذربایجان، “اورشلیم قفقاز” لقب داده اند!
عودد فورر وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی در گفتگو با خبرگزاری “ریپورت” جمهوری آذربایجان گفت: « اسرائیل نمی تواند برای خودش گندم بکارد، ما کشور بسیار کوچکی هستیم. ما فقط بخشی از گندم مورد نیاز خود را کشت می کنیم و بقیه را وارد می کنیم. البته روسیه و اوکراین مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان تامین کنندگان عمده گندم اسرائیل هستند و اکنون می خواهیم خرید گندم خود را متنوع کنیم. آذربایجان که در زمینه کشاورزی با آن همکاری می کنیم و دوست خوب اسرائیل است، می تواند به تامین کننده گندم اسراییل تبدیل شود.»
فورر افزود: « از آنجایی که به تازگی برنامه ریزی را شروع کرده ایم، هنوز مراحل اصلی را نمی دانم. دیدار بسیار پرباری با رئیس جمهور داشتم. امکان ایجاد گروه هایی از اسرائیل و آذربایجان برای توسعه برنامه راهبردی پنج ساله و شاید ده ساله مورد بحث قرار گرفت. اما بهتر است ابتدا یک دوره پنج ساله را انتخاب کنیم و ببینیم در این مدت چه اهدافی را می توانیم برای خود در نظر بگیریم.»
وزیر کشاورزی اسراییل گفت: « با توجه به منطقه وسیعی که آذربایجان می خواهد بازسازی کند، اکنون فرصت های بسیار خوبی دارد. دانش و تجربه اسرائیل می تواند با تربیت نسل جوان علاقمند به توسعه کشاورزی در آذربایجان به این امر کمک کند. فکر می کنم اولین قدم ها قبلا برداشته شده است. چند ماه پیش وزیر کشاورزی آذربایجان به اسرائیل سفر کرد و در اعزام دانشجویان کشاورزی جمهوری آذربایجان به اسرائیل برای تحصیل و کار عملی صحبت کردیم. امروز، ما با 50 دانشجوی کشاورزی آذربایجانی که به مدت یک سال برای مشاهده نحوه کشاورزی در اراضی کم آب به اسرائیل می آیند ملاقات کردیم . هم اکنون روی این طرح کار می کنیم. این اولین گام به سوی عصر جدیدی از همکاری بین کشورهای ما در زمینه کشاورزی است. ما قصد داریم این طرح را در چند ماه آینده توسعه دهیم. تولید گندم تنها بخشی از این طرح است….. مدیر بخش حفاظت نباتات وزارت کشاورزی اسرائیل نیز با من به جمهوری آذربایجان آمده است و بررسی می کند که چه میوه ها و سبزیجاتی را می توانیم از آذربایجان بخریم.»
عودد فورر درباره طرح رژیم صهیونیستی برای تبدیل اراضی کشاورزی جمهوری آذربایجان به مزرعه ای اختصاصی برای تامین نیازهای اسراییل نیز گفت: « حتی اگر آنها را در اسرائیل تولید کنیم، می‌خواهیم بازار رقابتی داشته باشیم و قیمت‌هایی را که شهروندانمان برای میوه‌ها و سبزیجات می‌پردازند کاهش دهیم. ابتدا باید مشخص کنیم که در حال حاضر چه زمین هایی برای کشاورزی وجود دارد و چه محصولاتی قابل کشت است و سپس برنامه ای را تدوین کنیم که با هم اجرا کنیم. این طرح موضوعات زیادی را پوشش می دهد. اسرائیل تجربه زیادی در مدیریت آب هم دارد.»
عودد فورر درباره توافق باکو و رژیم صهیونیستی در خصوص سپردن مدیریت منابع آبی جمهوری آذربایجان به شرکت “مکوروت” اسراییل نیز گفت: « مکوروت یک شرکت دولتی است. دولت سهامدار Mekorot است که این شرکت، یکی از قدیمی ترین شرکت ها است. اسرائیل تجربه گسترده ای در مدیریت منابع آب، سیستم ها و بازارهای آب دارد….. من فکر می‌کنم مشکل تنها مربوط به اتلاف آب موجود نیست، بلکه دانش مربوط به نمک‌زدایی، تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی است. در 20 سال گذشته ما در اسرائیل پیشرفت های بزرگی در این زمینه داشته ایم…. در اسرائیل بیش از 80 درصد زمین های کشاورزی با آب تصفیه شده آبیاری می شود. این بالاترین درصد در جهان است. استفاده از آب بازیابی شده راه حل های عالی برای کشاورزی فراهم می کند. در واقع، مساله آب در حال حاضر در اسرائیل مشکلی ندارد. مشکل این است که این آب تصفیه شده بسیار گران است.»
عودد فورر درباره درخواست 15 شرکت اسراییلی برای حضور در طرح های کشاورزی اراضی اطراف قراباغ نیز گفت : « طرح روستای هوشمند که یک سال قبل فقط در حد یک خیال بود، اکنون محقق شده است و من خوشحالم که اسرائیل می تواند بخشی از آن باشد. تقریباً هر روز، مردم در سراسر جهان ناآگاهانه از فناوری اسرائیل استفاده می کنند. حالا فکر می کنم باید این فناوری پیشرفته را در یک «روستای هوشمند» قرار دهیم. اسرائیل همچنین دارای تجربه غنی در زمینه فناوری کشاورزی است. من فکر می کنم که استفاده از همه این فناوری ها در طول ساخت و ساز که از صفر آغاز می شود، به بهبود سریع اوضاع منطقه کمک می کند. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا