آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

نگرانی عناصر صهیونیستی از پخش رادیو آران و رادیو تبریز در جمهوری آذربایجان

سایت «کانکرت» جمهوری آذربایجان در نهم ماه مه سال جاری مطلبی در مخالفت با پخش صدای رادیو برون مرزی آران برای آگاهی بخشی به مردم جمهوری آذربایجان منتشر کرده بود که به رغم گذشت زمان، اطلاع از استدلال های نویسنده این مطلب در مخالفت با پخش رادیو آران برای جمهوری آذربایجان ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نویسنده این مطلب سایت کانکرت، پرفسور غفار جبی اف، دارای دکترای تاریخ و نشان دولتی روزنامه نگار حرفه ای، در مقاله خود علیه «رادیو آران» نوشته است: « در حقیقت، من نیز مانند خیلی های دیگر امکان و فرصت شنیدن دائم برنامه های این رادیو را ندارم. فقط در زمان هایی که به شهرستان می روم، آن را در ماشین گوش می کنم. بگذارید کسانی هم که نمی دانند، بدانند که به محض خروج از باکو، درست تا اوغوز و شکی، می توان رادیو آران را در همه جا شنید. حتی در جاهایی که امواج رادیوهای خودمان به قدر کافی نمی رسد. اما، مساله اصلی این نیست. عامل ناراحتی و اعتراض این است که برنامه های این رادیو درباره آذربایجان به هیچ وجه حاوی حسن نیت نیست.

چند سال است که رادیو آران بطور مستمر به این کار مشغول است. در هشتم ماه می، تقریبا در ساعت 10 -11 گفتگوی رادیو آران با شخصی به نام عاکف حیدرلی، کارشناس سیاسی، یکی از برنامه های دور از حسن نیت این رادیو در حال پخش بود. در این برنامه، احتمال مشارکت شرکت های اسراییلی در کارهای احیاء و بازسازی اراضی آزاد شده از اشغال ارمنی در نتیجه جنگ 44 روزه تحلیل می شد. سوالات تحریک آمیز مجری و نیز توضیحات بی منطق و واهی عاکف حیدرلی مبنی بر این که «همکاری دولت های آذربایجان و اسراییل برای منطقه ترسناک است»، طوری بود که نمی شد با سکوت به آن گوش کرد و به آن واکنشی نشان نداد. از روح این برنامه چنان نتیجه گیری می شد که گویا دولت اسراییل طی 30 سال گذشته، یکی از قدرت های خارجی بوده است که بیشترین مانع تراشی را در مقابل برقراری صلح میان آذربایجان و ارمنستان کرده اند. حال آنکه، همه در آذربایجان اذعان می کنند که این، دروغ و رویکردی واهی است.

برعکس، طی سال های گذشته، ما در تمامی سطوح و در تمامی حالات، از طرف اسراییل توجه و حساسیت و حمایت واقعی را مشاهده کرده ایم. بی تردید، سیاسیون ایران و ارگان های امنیتی اش نیز ناآگاه به این نیستند. پس، ایران که 30 میلیون نفر آذربایجانی در آنجا زندگی می کنند و همسایه هم دین ماست، چه کرد؟ آیا ایران یکی از قدرت های خارجی نبود که به ارمنستان تروریست و اشغالگر که به علت ادعاهای ارضی علیه کشورهای همسایه در محاصره قرار دارد، نفس دادند و آن را زنده نگه داشتند؟ ایران بطور غیر مستقیم از تحت اشغال ماندن اراضی آذربایجان و به تاخیر افتادن حل مناقشه طی سالیان دراز برای منافع خود بهره می گرفت. زمانی که طرف ایرانی در شوشا به سفارش ارامنه مسجد «مرمت» می کرد، آیا برای ما خوب بود؟ زمانی که برای کل دنیا معلوم بود که ارامنه در مساجدمان خوک نگهداری می کنند، ایران چطور رفتار می کرد؟ طرف ایرانی، دستکم بخاطر این که دولتی اسلامی است، نباید چنین موضعی می گرفت. باید بخاطر 30 میلیون آذربایجانی که شهروند این کشور هستند، حامی طرف دشمن نمی شد. آیا فرق نگذاشتن میان اشغالگر و اشغال شده، زیبنده دولت اسلامی و امت اسلامی است؟ گمان نکنند که ما روح و لحن سخنانی را که ایران همواره درباره کوچکترین مسایل بیان می کند، درک نمی کنیم. جامعه آذربایجان تمامی این ها را می بیند و می داند و به رغم تمامی این ها ما فکر می کنیم که ایران، کشور همسایه است و دولت اسلامی است. ایران و آذربایجان را روابط هزاران ساله دوستی و همسایگی و فرهنگی به هم پیوند می دهند. اهمیت و بهای این ارزش ها برای جامعه آذربایجان خیلی خیلی بالاست. »

نویسنده این مطلب در توجیه ترجیح شرکت های اسراییلی بر ایران در بازسازی قره باغ نیز نوشته است: « اکنون دوره بازسازی و توسعه قره باغ در آذربایجان شروع شده است. رییس جمهور الهام علی اف،  بارها در سخنرانی ها و بیاناتش بطور رسمی از دولت های خارجی، شرکت ها، فعالان اقتصادی برای شرکت در این طرح بزرگ دعوت کرده است. ما در قره باغ نه تنها دولت های ایران و اسراییل و شرکت های آنها را، بلکه مشارکت دیگر دولت ها و شرکت هایشان را مستثنی نمی کنیم. ای کاش، کسانی که می آیند، با حسن نیت بیایند. ما نمی خواهیم که قره باغ به میدان دسیسه هیچ کس تبدیل شود. از این نظر، نگرانی ایران از مشارکت شرکت های اسراییلی در بازسازی قره باغ قابل درک نیست. ما نمی خواهیم که وخامت در مناسبات ایران – اسراییل، بطور مصنوعی به کشمکش در سطح قره باغ تبدیل شود. دولت و جامعه آذربایجان همواره به مناسبات با همسایه مان ایران، اهمیت خیلی زیادی داده و امروز نیز همینطور است. ما کشورهای همسایه و دوست هستیم. ما ارزش های مشترک زیادی داریم. بیایید قدر این ها را بدانیم و ارج نهیم.»

نویسنده این مطلب در ادعای مغرضانه خود علیه رادیو آران برون مرزی نیز افزوده است: « به نظرم پایان دادن به حرکات و اعمال عناصر ارمنی پرست جمع شده در رادیو آران که بر روابط و ارزش های دو کشور سایه می افکند، گرچه دیر است، شاخصی دیگر برای میزان صداقت طرف ایران در مناسبات با ما خواهد بود.»

گفتنی است در سال های گذشته، مقامات و رسانه های جمهوری آذربایجان با همین رویه، فشار سنگینی را برای به تعطیلی کشاندن سیمای آذری شبکه سحر یا خنثی سازی برنامه های این شبکه به کار بسته بودند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا