آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

خشکسالی تحمیلی در انتظار جمهوری آذربایجان

 با احداث چندین سد از سوی ترکیه بر بستر رودخانه های مهم، بی‌ آبی و خشکسالی مفرط دیر یا زود گریبان مردم جمهوری آذربایجان را خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، احداث چندین سد از سوی ترکیه بر بستر رودخانه های مهم منطقه مانند ارس، در آینده نزدیک موجب خشکسالی، از بین رفتن کشاورزی، خالی شدن روستاها و مهاجرت مردم مناطق مختلف جمهوری آذربایجان خواهد شد.

دیوار مرزی احداث شده از طرف ترکیه با بلوک های «یک تُنی»، موجب وارد شدن ضربه های جبران ناپذیری به طبیعت و اقلیم جمهوری آذربایجان شده است. استقرار صدها دیوار بلوک یک تنی در یک خط مرزی ممتد که گاه طول آن از صد کیلومتر فراتر می رود، موجب قطع شدن ارتباط سفره های آب زیر زمینی و به هم خوردن نظم اقلیمی شده است.

یکی از نمونه های بارز آن ضربه ای بود که در اثر جاری شدن سیل در نوروز 1400 در محدوده این دیوار و سرنگون شدن برخی از بلوک های غول پیکر اتفاق افتاد و طرف تُرک با ریختن سیمان بر بخشی از بستر «چشمه ثریا» ماکو در مرز ایران و ترکیه موجب زوال آن قسمت شد.

چشمه ثریا تالابی بسیار زیبا در مرز دو کشور و دامنه آرارات است که انتظار می رود، به زودی در اثر مداخلات اقلیمی ترکیه چه از طریق سد سازی و چه از طریق دیوارکشی خشک شود.

اکنون مطالبه مردم جمهوری آذربایجان پایان دادن به تخریباتی است که تُرک‌ ها در اقلیم زیستی آنها صورت می دهند و همگان باید تحرکات اقلیمی ترکیه را در مرز به دقت رصد کرده و در صورت نیاز، شکایت‌ هایی را در مجامع بین المللی مطرح سازند. همچنین طرفداران میحط زیست نیز باید در خصوص پایان یافتن ستم های محیط زیستی ترکیه علیه زیست بوم آذربایجان، فعّال شوند و مطالعات گسترده همراه با رصد منظم اخبار این حوزه را صورت داده و به اطلاع مردم برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا