آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

نگرانی ایروان از مذاکرات پوتین و اردوغان پیرامون بحران قره باغ

رجب طیب اردوغان و سرژ سارکیسیان برای انجام مذاکرات رسمی با طرف روسی پیرامون مسائل منطقه ای و از جمله مناقشه قره باغ عازم مسکو خواهند شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سخنان رجب طیب اردوغان مبنی بر دیدار با رئیس جمهور روسیه و مذاکره بر سر موضوع قره باغ به موضوع داغ رسانه های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده است.
سخنان رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت از سفر باکو و مذاکرات با الهام علی اف احتمال وجود طرح مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه برای حل مناقشه قره باغ را قوت بخشیده است.
احتمال قریب به یقین اردوغان در سفر خود به روسیه سعی خواهد کرد تا رئیس جمهور این کشور را به عنوان بازیگر اصلی در بحران قره باغ به حل مسالمت آمیز این مساله در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان اقناع نموده و در این چهارچوب پیشنهادات تازه ای برای پوتین ارائه نماید.
نکته قابل توجه در این اثنا سفر همزمان سرژ سارکیسیان به مسکو در روزهای ۱۶-۱۵ نوامبر برای شرکت در هفته فرهنگی ارامنه خواهد بود. اما وجه مهم این سفر سارکیسیان دیدار رسمی با پوتین خواهد بود که مناسبات بین دو کشور و حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بخشی از مذاکرات طرفین در این دیدار خواهد بود. طبعا ارمنستان از سفر اردوغان به روسیه و تحولات صورت گرفته پیرامون مساله قره باغ ناخرسند است. و به گفته رسانه های ارمنستان، سارکیسیان مذاکرات دشواری با پوتین در روسیه خواهد داشت.
آرام آماتون، تحلیلگر ارمنی در این خصوص اظهار داشت: فشار پوتین بر سارکیسیان برای تسریع روند حل مناقشه قره باغ دور از انتظار نیست. بالطبع قبول این روند ارمنستان را به دادن امتیازات ویژه به طرف آذربایجانی مجبور خواهد کرد. در صورت عدم قبول شروط ارائه شده از سوی مسکو، ایروان با تبعات سنگینی همچون، احتمال آغاز دوباره جنگ و فشارهای اقتصادی مواجه خواهد شد. در کل می توان گفت دیدار هفته آینده سارکیسیان با پوتین خطری بالقوه برای ارمنستان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا