آذربایجاناخبارایران

پروژه ریلی رشت – آستارا با مشارکت جمهوری آذربایجان در مدت ۱۸ ماه به پایان می رسد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان برای مشارکت در پروژه خط آهن رشت – آستارا اعلام آمادگی کرده است،گفت: مدت اجرای پروژه سه سال برآورد شده بود که با تغییر برنامه و انتخاب سه پیمانکار به جای یک پیمانکار و تقسیم کل مسیر به سه بخش، امیدواریم این پروژه طی ۱۵ تا ۱۸ ماه به پایان برسد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، اصغر فخریه کاشانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: مهمترین پروژه ایران با جمهوری آذربایجان، کریدور شمال – جنوب است که جنوب آسیا را به شمال اروپا وصل می کند و مهمترین بخش این کریدور که هم اکنون قطع می باشد، خط آهن رشت – آستارا است، خط آهن تهران – قزوین – رشت تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و فقط خط آهن رشت – آستارا می ماند.

** ایران با تکمیل کریدور شمال -جنوب سالیانه یک میلیارد دلار درآمد کسب می کند
برای اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا، جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده و قرار است این پروژه با مشارکت طرف آذری انجام شود.
وی افزود: کریدور شمال – جنوب برای ایران و جمهوری آذربایجان و به طور کلی کشورهای منطقه بسیار مهم است، بر اساس برآورد طرف آذری در صورت تکمیل این کریدور ، ایران در سال یک میلیارد دلار از محل درآمدهای ترانزیتی در آمد کسب خواهد کرد، جمهوری آذربایجان نیز ۳۰۰ میلیون دلار در سال منتفع خواهد شد.
فخریه کاشان گفت: برای تکمیل کریدور شمال – جنوب نیاز بود که کارهایی مانند احداث پل قطار رو انجام شود که این پروژه سال گذشته اجرا شد، همچنین برای بهره برداری از این کریدور لازم بود پایانه و انبار برای بارهایی که از جمهوری آذربایجان، روسیه و سایر کشورها حمل می شد، ساخته شود که طرف آذری ساخت چهار پایانه و احداث ۱٫۴ کیلومتر خط ریلی تا رسیدن به داخل ایران را با ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و به شکل اجاره ۲۵ ساله، پذیرفت و هم اکنون عملیات آن در جریان است و تا اواخر امسال به پایان خواهد رسید.

**تقاضای طرف آذری برای ایجاد جاده کمربندی آستارا
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: آذری ها یک تقاضای دیگر هم از ایران برای تسریع در تردد کامیون ها و تبدیل مسیر آستارا – آستارا به یک جاده ترانزیتی دارند و آن احداث یک جاده کمربندی بین آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است تا کامیون ها با تردد از این کمربندی مجبور نباشند وارد شهر آستارا بشوند.
فخریه کاشان افزود: مذاکراتی در مورد احداث این جاده کمربندی شده است، ولی باید در تهران مسائل فنی آن بررسی و در این مورد تصمیم گیری شود.

** برقراری پروازهای ایران ایر به باکو در دستورکار است
قائم مقام وزیر راه و شهر سازی در مورد زمان برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به باکو گفت: یکی از برنامه های ایران ایر، استقرار یکی از هواپیماهای کوچک آی تی آر ( که به تازگی خریداری شده اند) در تبریز است، برنامه این هواپیما پوشش شهرهای اطراف تبریز و از جمله باکو است، ولی زمان آن مشخص نیست .
وی با اشاره به این که ایران ایر هم اکنون یک هواپیما ای تی آر در بندرعباس مستقر کرده که این هواپیما به تهران پرواز نمی کند و فقط به مناطق اطراف سرویس می دهد، افزود: قرار است یک هواپیما هم در رشت یا ساری مستقر شود و به مناطق پیرامونی این شهر و حتی کشورهای نزدیک پرواز کند، برنامه بعدی ایران ایر، استقرار یک هواپیما در تبریز و ارومیه است که این هواپیما نیز به شهرهای اطراف و کشورهای همجوار مانند باکو و عراق پرواز خواهند داشت .
فخریه کاشان در مورد زمان برقراری پروازهای ای تی آر به باکو و عراق و کشورهای همجوار گفت: این موضوع مستلزم ورود مابقی هواپیماهای آی تی آر به کشور می باشد که قرار است تا ماه دسامبر – آذر ماه – دو هواپیمای کوچک آی تی آر وارد ناوگان ایران ایر شود ، ۱۲ فروند هواپیمای دیگر را نیز سال ۲۰۱۸ تحویل می گیریم .
با تحقق این خریدها پروازهای ایران ایر به کشورهای همجوار مانند جمهوری آذربایجان و عراق نیز برقرار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا