آخرین اخباراخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغمصاحبه

مصاحبه پاشینیان با خبرگزاری اسپوتنیک قبل از سفر به روسیه

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان قبل از سفر خود به مسکو در 7 آوریل، به اسپوتنیک گفت که در موضوعاتی از قبیل تجهیز ارتش ارمنستان و انتخابات زود هنگام مجلس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو خواهد کرد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ س- شما برنامه هایی برای خرید سلاح های جدید از روسیه اعلام کرده اید، همچنین به جنگنده های سوخو-30 اشاره دارید، آیا این کشور از منابع مالی کافی برخوردار است یا انتظار دارد از مسکو وام دریافت کند؟ آیا در مذاکرات با پوتین در مورد آن صحبت خواهید کرد؟ آیا فکر نمی کنید درگیری قره باغ به دلیل شرایط بد ارتش، نبود تسلیحات عادی، برای ایروان به شکست منجر شد؟ آیا برای مقابله با هواپیما های بدون سرنشین از روسیه وام و امکانات می خواهید یا به تولیدکنندگان سایر کشورها متوسل می شوید؟ در حال حاضر رابطه شما با ارتش چگونه است ؟

ج- دستور کار ملاقات با رئیس جمهور روسیه شامل کلیه حوزه های روابط ارمنستان و روسیه از جمله موضوعات مربوط به همکاری های نظامی – فنی خواهد بود. روند تکمیل نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان با ابزارهای فنی و نظامی مدرن یکی از اولویت های ما بوده و این موضوع همیشه در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.
اصلاحات گسترده ای در نیروهای مسلح ارمنستان آغاز شده است که با همکاری نزدیک با شرکای روسی ما در حال انجام است. ما مطمئن هستیم که این همکاری با موفقیت ادامه خواهد یافت، دولت ارمنستان به آن موضوع علاقه مند است.
اوضاع ستاد کل نیروهای مسلح حل شده است و ارتش به همراه دولت به اقدامات خود در جهت تأمین و تقویت امنیت کشور ادامه می دهند.

س- نظر شما در مورد اعتراضات اخیر در ایروان چیست؟ آیا فکر می کنید حزب شما با شرایط فعلی می تواند در انتخابات پیروز شود؟ شما چه تغییراتی در خط مشی خود ارائه می دهید؟ برای چندین سال شما روسیه را به عنوان یک اولویت سیاست خارجی نمی دیدید. آیا اکنون این رویکرد تغییر کرده است ، پس از انتخابات چگونه خواهد بود؟

ج- مبارزات انتخاباتی و انتخابات نشان خواهد داد که کدام نیروی سیاسی از اعتماد شهروندان برخوردار است. ما دائما با مردم خود در تماس هستیم، مشکلات، نیازها و خواسته های آنها را کاملاً درک می کنیم. ما چنین برنامه هایی را با هدف تقویت امنیت ارمنستان، توسعه کشور و اطمینان از رونق به مردم ارائه خواهیم کرد.
من متقاعد شده ام که جامعه ما قادر به تشکیل یک دولت قانونی خواهد بود ، و ما در طی تماس با شهروندان برنامه ها و اهداف خود را برای سالهای آینده ارائه خواهیم کرد.
در مورد روابط با روسیه ، این روابط یکی از اولویت های دولت ارمنستان خواهد بود ، من مطمئن هستم که از این پس روابط مستحکم میان ارمنستان و روسیه در همه زمینه ها بر اساس اعتماد متقابل و روابط دوستانه چند صد ساله ادامه خواهد یافت.

س- آیا در سفر 7 آوریل به مسکو جلسه ای سطح بالا بین ارمنستان-روسیه-آذربایجان برنامه ریزی شده است؟
ج- جلسه ای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قرار است 7 آوریل برگزار شود. در طول ملاقات با رئیس جمهور روسیه ، ما در مورد موضوعات مربوط به روابط ارمنستان و روسیه ، از جمله روابط مربوط به حوزه اقتصادی بحث خواهیم کرد. ما در مورد اجرای توافقنامه سه جانبه 9 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 بحث خواهیم کرد.

س- پیش از این اعلام کرده بودید که در جریان اصلاحات نیروهای مسلح ارمنستان قصد ایجاد همکاری نزدیکتر با روسیه را دارید و در مورد لزوم تقویت مناسبات ارمنستان و روسیه صحبت کردید، در این راستا چه اقداماتی انجام می شود؟
ج- باید بگویم که ما قبلاً در حال انجام اصلاحات گسترده ای در ارتش بوده ایم، با در نظر گرفتن روابط نزدیک اتحاد و شراکت در زمینه همکاری نظامی – نظامی – فنی، مشاوره های مربوطه در حال انجام است و تماس های لازم نیز قبلاً انجام شده است در گروه کارشناسی تاسیس شده است.

س- آیا در بحث ارتباطات حمل و نقل منطقه ای توسط سه کشور ارمنستان، روسیه و آذربایجان قطعیت وجود دارد؟ کار چگونه پیش می رود؟ آیا پروژه های نقشه راه توسعه یافته اند یا خیر؟ کار تازه شروع شده است. رفع انسداد جاده ها برای همه کشورهای منطقه چقدر مفید است؟
ج- تاکنون موضوعات مربوط به اجرای بند نه توافقنامه 9 نوامبر 2020 و همچنین بند های 2 ، 3 ، 4 بیانیه 11 ژانویه 2021 مورد بحث قرار گرفته است. زیر گروه های تخصصی حمل و نقل ریلی، جاده ای و امنیت حمل و نقل تشکیل شده است و نياز به انجام كارهاي كارشناسي بیشتر است .
این کارگروه برای بحث و گفتگو درباره مسائل حمل و نقل بین المللی تشکیل شده اند. این حمل و نقل نیاز به مجوز عبور از سرزمین های جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.
موضوعات رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل در حال بحث است که به افزایش پتانسیل ترانزیت جمهوری ارمنستان و توسعه روابط تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.

س- به نظر شما، آیا انتخابات زود هنگام مجلس ارمنستان «آرام» خواهد بود؟ نمایندگان برخی از احزاب سیاسی از این می ترسند که روندهای پیش از انتخابات و انتخابات خود منجر به ایجاد شوک های جدیدی در جامعه شود، و ممکن است در خیابان ها آشوب ایجاد شود. دلیل ترس آنها چیست؟
س- همانطور که می دانید، ما برای برون رفت از اوضاع متشنج سیاسی ایجاد شده پس از جنگ قره باغ، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را داشتیم. اخیراً، در نتیجه بحث و گفتگو با مخالفان پارلمانی و خارج از پارلمان، تصمیم به برگزاری انتخابات زود هنگام در 20ژوئن گرفته شد.
انتخابات دسامبر 2018 از این نظر استثنایی بود که برای اولین بار از سال 1996، نتایج انتخابات در دادگاه قانون اساسی مورد اعتراض قرار نگرفت. ما توانستیم از انتخابات کاملاً شفاف، آزاد و عادلانه اطمینان حاصل کنیم که نتایج آن توسط همه پذیرفته شد. همچنین توسط نهادهای ناظر بین المللی بسیار مورد ستایش قرار گرفتند.
من اطمینان دارم که انتخابات آینده در سطح بالایی برگزار خواهد شد. من اطمینان دارم که این بار نیز مردم ما اراده آزاد خود را ابراز کرده و یک دولت قانونی تشکیل می دهند. ما می توانیم انتخابات را به گونه ای برگزار کنیم که هیچ دلیلی برای اعتراض در آن وجود نداشته باشد.
س- آیا حزب حاکم «قرارداد مدنی» به تنهایی یا در اتحاد با سایر نیروها به پای صندوق های رای خواهد رفت؟ آیا ممکن است در نتیجه انتخابات ائتلاف هایی تشکیل شود؟
ج- حزب «قرارداد مدنی» اکنون خود را برای انتخابات آماده می کند و از این نظر بحث ها ادامه دارد. در مورد تشکیل ائتلاف، ما فقط پس از جمع بندی نتایج انتخابات می توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا