ویژه

مدیر کانال آذری شبکه سحر: جریان پان‌ترکیسم با هدف مهار قدرت فزاینده جهان اسلام ایجاد شد

مدیر کانال آذری شبکه سحر ایجاد جریان‌های پان‌ترکیسم و ناسیونالیسم را با هدف مهار قدرت فزاینده جهان اسلام عنوان کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، عبدالله بحر العلومی ظهر چهارشنبه در کارگاه تخصصی بازگشت به هویت در اردبیل تصریح کرد: در روابط بین‌الملل شاهد برخی شیفت‌های پارادایمی هستیم که از جمله باید به تغییر جریان‌های پان‌ترکیسم و ناسیونالیسم اشاره کرد.

وی افزود: در مقطعی دنیای غرب این دو جریان را برای مهار قدرت فزاینده جهان اسلام ایجاد کرد و با بازی‌هایی که در این خصوص القا کردند عثمانی را با آن عظمت گسستند و ایران در دوره قاجار تکه‌تکه شد.

مدیر کانال آذری شبکه سحر ادامه داد: در ادامه ناسیونالیسم در بستر پان‌ترکیسم در خود قفقاز و آسیای میانه نیز تکرار شد و شیفت پارادایمی پان‌ترکیسم به پان آذریسم به وجود آمد.

بحر العلومی با تأکید به اینکه این تفکرات خطر برای ما محسوب می‌شود و لازم است این انحرافات حتی به خود مردم آذربایجان اعلام و اطلاع‌رسانی شود، تأکید کرد: متأسفانه لایه‌هایی از نسل جوان در مقابل این تفکرات انحرافی غافل‌گیر شده و گرایشاتی را شاهد هستیم.

وی به ضعف‌های گسترده کشور در تبلیغ و اطلاع‌رسانی تحولات آذربایجان اشاره کرد و افزود: چه به لحاظ بعد خارجی و چه به لحاظ بعد داخلی تبلیغات کافی نداشتیم و به عنوان مثال در بعد داخلی نتوانستیم رویدادهای آذربایجان را به درستی به مردم عنوان کنیم.

مدیر کانال آذری شبکه سحر به نشست‌های متعدد تخصصی با محوریت قفقاز اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه دستاورد این نشست‌ها در قالب بولتن به حاضران داده نشده و این در حالی است که مخاطبان اصلی که خود مردم آذربایجان هستند از دستاوردهای آن برخوردار نشده و اطلاع نیافتند.

بحر العلومی با اشاره به واقعه ۱۹ ژانویه ادامه داد: ماهیت این حادثه مشخص بوده و لازم است بسترهای شکل‌گیری آن در علوم مختلف دانشگاهی مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گیرد.

وی با تأکید به اینکه بخشی از بستر شکل‌گیری این حادثه به اهمیت قفقاز برمی‌گردد بیان داشت: از جمله اینکه قفقاز به دلیل پتانسیل و ریشه‌های مستحکم دینی و فرهنگی هیچ‌گاه خود را از ایران جدا ندانسته و همین بستری بود تا ۱۹ ژانویه شکل بگیرد.

مدیر کانال آذری شبکه سحر تأکید کرد: مردم آذربایجان به دلیل همین پیشینه سال‌ها بعد از حاکمیت شوروی نیز خود را جدای از مردم ایران ندانستند و در ۱۹ ژانویه نیز شعاری جز پیوستن به مام میهن نداشتند.

به گفته بحرالعلومی ادبیات قفقاز نیازمند مطالعه و بازشناسی به خود مردم آذربایجان است و لازم است حوزه دانشگاه نیز به ضرورت این مهم واقف بوده و اقداماتی در پیش گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا