آذربایجاناخباراردبیلایران

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: برخی از ۱۹ ژانویه تاریخ می‌سازند/معرفی نادرست ایران در کتب آذری

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برخی تحریفات تاریخی ایجاد شده در واقعه ۱۹ ژانویه به ضرورت هوشیاری در مقابل تاریخ‌سازی از این واقعه تأکید کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، سید رضا میرمحمدی ظهر چهارشنبه در کارگاه تخصصی بازگشت به هویت در اردبیل تصریح کرد: در رابطه با تاریخ گذشته به جای تاریخ‌سازی باید تاریخ‌پژوهی داشت اما به دلیل تأثیرات واقعه ۱۹ ژانویه برخی تاریخ‌سازی‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: در صورتی که نسبت به بازخوانی دقیق تاریخ و تاریخ‌پژوهی اقدام نشود نسل جدیدی در جمهوری آذربایجان حتی واقعیت ۱۹ ژانویه را به یاد نخواهد آورد و در ادامه ایران را دشمن به جای دوست خطاب می‌کند.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: تاریخ و ادبیات و فرهنگ آذربایجان از غنای مثال‌زدنی برخوردار است و امروز لازم است با خوانش مجدد این لایه‌های زیرین به لایه‌های قابل مشاهده و دریافت تبدیل شود.

میرمحمدی با تأکید به ضرورت معرفی آذربایجان و غنای تاریخی آن به خود مردم این سرزمین ادامه داد: علاوه بر این در حوزه دیپلماسی نیز باید اقداماتی مد نظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در کتب درسی آذری ایران به عنوان کشوری متجاوز معرفی می‌شود و این در حالی است که اسناد تاریخی مغایر آن را نشان می‌دهد و این نگاه ایجاب می‌کند در عرصه دیپلماسی کشور اقداماتی صورت گیرد.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید به اینکه در مقابل تحریفات به وجود آمده مسئولیت ما بازگشت به هویت است، ادامه داد: متأسفانه عده‌ای تعریف‌ها و تحریف‌های غلط غرب را دنبال می‌کنند.

میرمحمدی ۱۹ ژانویه را برابر با تمنا و خواسته مردم آذربایجان برای بازگشت به هویت خود دانست و افزود: این هویت برخوردار از عنصر اسلامی و ایرانی است و آن‌هایی که تا مرزهای ایران آمده بودند به دلیل زبان آذری و قومیت آذری نیامدند.

وی با اشاره به جهت‌دهی غرب و روسیه در شکل‌گیری اندیشه‌های انحرافی پیرامون این مسئله اضافه کرد: نمونه این القا را می‌توان در تغییر موضع نخست‌وزیر ترکیه بعد از استقلال آذربایجان مشاهده کرد.

به گفته مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این در حالی است که ۱۹ ژانویه اهداف و ابعاد مشخصی داشت و جمعیتی که ۱۰ ها سال از مام میهن به دورمانده بودند به دنبال بازگشت تاریخی به هویت خود بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا