آخرین اخباراخبارایرانروسیهعکسعمومی

فراهم شدن زمینه حضور بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران در آستاراخان روسیه/ تصویر

طی نشستی که بین مقامات عالی رتبه منطقه اقتصادی آستاراخان روسیه و بنیاد مستضفعان ایران برگزار شد، دو طرف زمینه حضور این بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران در آستاراخان را فراهم نمودند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در نشست مجازی مسئولان منطقه اقتصادی آستاراخان روسیه و بنیاد مستضعفان ایران، توافق شد تا با تشکیل کار گروهی، ضمن بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری دو طرف، بنیاد مستضعفان که به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بعد از شرکت نفت محسوب می شود، حضور قدرتمندی در منطقه آستاراخان پیدا کند.

«کازبِک خادیکوف» معاون دولت روسیه و وزیر توسعه اقتصادی منطقه، «دنیس آفاناسیف» وزیر صنعت و منابع طبیعی، «ولادیمیر گالافکوف» رئیس آژانس روابط بین الملل، سِرگِی میلوشکین مدیر عامل شرکت سهامی عام منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس»، «اُلِگ ساوچنکو» مدیر عامل شرکت خدمات بندری و لجستیک «کاسپی» و از طرف ایران «مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان، «محمد پیر علی» معاون رئیس بنیاد مستضعفان و نمایندگان هلدینگ های این بنیاد در این نشست شرکت داشتند.

در این نشست امکانات بنیاد مستضعفان به عنوان بزرگترین هلدینگ در خاورمیانه و دومین سازمان تجاری در ایران پس از شرکت ملی نفت ایران معرفی شد.

«کازبِک خادیکوف» معاون دولت روسیه و وزیر توسعه اقتصادی منطقه، از علاقه مندی روسیه به جذب سرمایه های ایرانی در اقتصاد استان آستاراخان خبر داد.

وی تصریح کرد: «نمونه های مثبت همکاری همین الان هم کم نیست. شعبه بانک ایرانی «میربیزنس بانک» در منطقه فعالیت داشته، سرای تجاری ایرانیان افتتاح شده و حدود 150 شرکت با سرمایه ایرانی به کار اشتغال دارند.»

این وزیر دولت محلی روسیه گفت: «سرمایه گذاران ایرانی در توسعه زیرساخت های بندری منطقه حضوری پررنگ دارند و پروژه های کشاورزی را اجرا می کنند. وی به عنوان مثال از سرمایه گذاری و عضویت ایران در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» نام برد.»

وزیر توسعه اقتصادی آستاراخان محور اصلی افزایش روابط دو جانبه را توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شماتل-جنوب» ذکر کرد و گفت: «در استان آستاراخان مجموعه «خوشه خزر» با هدف فراهم آوردن شرایط جهت رشد بیشتر حجم مبادلات در مسیر راه ‌گذر «شمال-جنوب» تأسیس شده که شامل منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» و منطقه ویژه جدید بندری در کنار بندر اُلیا است.»

خادیکوف خاطرنشان کرد: «در این ارتباط ما بررسی امکان مشارکت در پروژه های زیرساختی و صنعتی-تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی مان را به بنیاد مستضعفان پیشنهاد می کنیم.»

سِرگِی میلوشکین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» و اُلِگ ساوچِنکو مدیرعامل شرکت خدمات بندری و لجستیک «کاسپی» نیز در این زمینه و همچنین در مورد مزایای اساسی موجود برای رزیدنت های خارجی به تفصیل توضیح دادند.

طرفین درخصوص ایجاد یک کارگروه توافق کردند که طراحی برنامه همکاری دولت استان آستراخان و بنیاد مستضعفان ایران را به عهده خواهد داشت. هیأت کارشناسی بنیاد نیز اعلام کرد که قصد دارد که در آینده نزدیک با هدف مطالعه مفصل ظرفیت های سرمایه گذاری به استان آستاراخان سفر کند.

محمد پیر علی معاون رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: «در سال گذشته به رغم همه گیری ما مذاکرات موفقی با مناطق مختلف روسیه داشتیم.»

وی اظهار امیدواری کرد همکاری دراز مدت این بنیاد با استان آستاراخان با وجود برخورداری از همه پیش نیازها برقرار شود.

مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان نیز گفت: «ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط متقابل ایران و استان آستاراخان وجود دارد.»

در باره آستاراخان

آستاراخان یکی از شهر های روسیه است که قدمت آن به قرون وسطی می رسد. آستاراخان به دلیل دسترسی به مسیرهای هوایی، ریلی و دریایی یکی از شهرهای تجاری مهم روسیه بوده و علاوه بر گردشگران، مقصد بازرگانان و تجار کشورهای مختلف می باشد.

جمعیتی زیادی از بازرگانان ایرانی در این بندر فعالیت دارند.

ضمنا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و بندر بزرگ سالیانکا و شعبه میربیزنس بانک (Мир бизнес банк) با سرمایه ایرانی و مرکز تجاری ایرانیان در این بندر بررگ وجود دارد.

آستاراخان شهری قدیمی که زیر آفتاب جنوبی قرار دارد، نه فقط در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است. شهر آستاراخان در دهانه رودخانه ولگا که به دریای خزر می ‌ریزد قرار دارد و به این سبب، شاهراه آبی و زمینی بشمار می ‌آید. آستاراخان در دشت شمال دریای خزر قرار گرفته و زمین ‌های آن هم ‌سطح دریا و در بعضی نواحی پایین ‌تر از آن است.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا