آخرین اخبارآذربایجاناخبارایران

صاحب نظر آذری : روابط باکو – تهران هم اکنون در بهترین شرایط قرار دارد

کارشناس ارشد بخش ایران شناسی انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان گفت: هم اکنون و در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی شاهد بهترین روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری قایق قفقاز، صالح دوستعلی اف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد، روند توسعه روابط دو کشور در دوره دولت جدید در ایران نیز بیش از پیش توسعه یابد و شاهد تحرکات جدید در مناسبات فیمابین بود.

دوستعلی اف یادآور شد: در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی چند سفر متقابل روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان و عزم و اراده سران دو کشور برای تعمیق روابط تحرک قابل توجهی به مناسبات دو طرف بخشید .

وی افزود: در این دوره باکو و تهران علاوه بر تلاش برای تعمیق روابط دوجانبه، در راستای گسترش تعاملات منطقه ای در حوزه های سیاسی و اقتصادی اقدام کردند و مذاکرات و اقدامات انجام گرفته در راستای همکاری های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و نیز بسط روابط با ترکیه نیز حاکی از این واقعیت می باشد .

این کارشناس فرهنگستنان علوم ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری فعلی برای مردم و دولت ایران، افزود: روسای جمهوری قبلی ایران همواره تقویت روابط با جمهوری آذربایجان را در کانون توجه قرار دادند.

دوستعلی اف افزود: دولت باکو نیز پس از روی کار آمدن حیدر علی اف رییس جمهوری فقید آذربایجان بسط روابط با جمهوری اسلامی ایران را در اولویت سیاست خارجی قرار داد و این سیاست در دوره ریاست جمهوری الهام علی اف نیز با موفقیت ادامه یافته است .

وی یادآور شد، بر این اساس است که الهام علی اف مدتی پیش در حین بازدید از اراضی آزاد شده در قره باغ مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران را مرزهای دوستی و برادری عنوان کرده بود .

وی افزود : با توجه به پیوندهای عمیق تاریخیی ، فرهنگی و دینی و معنوی مردم دو کشور ، می توان گفت که صرف نظر از این که چه طیف سیاسی در ایران به قدرت می رسد ، همواره به فکر داشتن روابط حسنه و برادرانه با جمهوری آذربایجان و گسترش همکاری به نفع مردم دو کشور خواهند بود و روسای جمهوری پیشین ایران نیز همواره این رویکرد را در پیش داشتند .

کارشناس انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که ایران و جمهوری آذربایجان در حال حاضر در قالب همکاریهای دوجانبه و منطقه ای طرح های مشترک اقتصادی در دست اجرا دارند، گفت: انتظار می رود رییس جمهوری جدید ایران نیز در راستای اجرای این طرح ها و دیگر پرروژه های اقتصادی مشترک جدید تلاش نماید.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مصادف بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران با مرحله جدید مذاکرات برجام، گفت: به نظر می رسد رییس جمهوری جدید ایران نیز در زمینه اجرای توافقات برجام تلاش نماید ولی باید به آن هم توجه کرد که طرف مقابل این مذاکرات یعنی آمریکا و دیگر کشورهای غربی در چه سطح موضع صادقانه در این خصوص از خود نشان دهند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا