آخرین اخباراخبارترکیه

گزارش| رسانه‌های ترکیه، پول مافیا و وابستگی به قدرت

احزاب مخالف دولت ترکیه بر این باورند که حزب حاکم عدالت و توسعه برای حفظ قدرت به یک گروه متنفذ اجازه رشد می‌دهد و در نتیجه زمینه برای فساد فراهم می‌شود و روابط ناسالم و مافیایی گسترش می‌یابد و رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم برای حفظ قدرت اردوغان و یاران او دست به هر کاری می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، افشاگری‌های سدات پکر، حواشی سیاسی و حقوقی فراوانی به دنبال آورده و یکی از مشهورترین چهره‌های رسانه‌ای ترکیه به دنبال اظهارات پکر اخراج شد و یک گروه بزرگ رسانه‌ای وابسته به حکومت نیز در مظان اتهام سوءاستفاده مالی چند صد میلیون دلاری قرار گرفته است. حالا نفوذ مجرمین قدرتمند و سرکردگان شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته علاوه بر حزب، اقتصاد و ادارات، در رسانه‌ها نیز افشا شده است.

باج‌خواهی ۱۰ میلیون یورویی یک گوینده و مدیر رسانه مشهور ترکیه و وام ۷۵۰ میلیون دلاری یک مدیر رسانه دیگر، توجه محافل سیاسی و فضای مجازی را به سوی خود جلب کرده است.

نکته مهم اینجاست که روزنامه‌نگار باج طلب فقط یک گوینده و مدیر رسانه‌ای عادی نیست و از تحلیل گران طرفدار سلیمان سویلو وزیر کشور است و فردی هم که تسهیلات بانکی دولتی ۷۵۰ میلیون دلاری کسب کرده، همواره به رئیس‌جمهور و حزب حاکم نزدیک بوده است. در نتیجه سران احزاب مخالف از دولت می‌خواهند در مورد این روابط ناسالم و گردش مالی عظیم پاسخگو باشد.

فساد مالی دو برادر

سدات پکر چهره مافیایی فراری ترکیه در همان آغاز مسیر انتشار ویدیوهای افشاگرانه، توجه همه رسانه‌های ترکیه را به سوی خود جلب کرد. او در افشاگری‌های خود به تندی به سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه تاخته و او را مورد حملات و اتهامات جدی قرار داد و توجه تیم او را به سوی خود جلب کرد.

سپس به هادی اوز ایشیک خبر داد که تمایل دارد با او صحبت کند. هادی اوز ایشیک و برادرش سلیمان صاحبان یک گروه رسانه‌ای بزرگ به نام اینترنت خبر، روزنامه‌نگارانی عادی بودند که در عرض چند سال و به یمن روابط نزدیک با سویلو، ثروت هنگفتی به دست آوردند.

سدات پکر با هادی اوز ایشیک تماس تصویری برقرار کرد و به شکل صمیمانه‌ای با او وارد گفتگو شد. او پرسید: «آیا وزیر کشور دیوانه شده است؟ چرا در حق من الفاظ نامربوط بر زبان می‌آورد؟» هادی اوز ایشیک هم در حالی که به قلیان خود پک می‌زد، تلاش می‌کرد از پکر دلجویی کند. اما پکر این فایل را منتشر کرد و آبروریزی بزرگی برای برادران اوز ایشیک به وجود آمد.

وزیر کشور نیز عصبانی شده و دستور بازرسی از ساختمان رسانه اینترنت خبر و توقیف رایانه‌ها و تلفن‌ها را صادر کرد.

اوز ایشیک چند روز بعد در یک فایل ویدیویی از وزیر کشور عذرخواهی کرد و خطاب به مردم ترکیه گفت: «مردم! من قدر اعتماد شما را ندانستم. مرا ببخشید. باور کنید در عمرم سدات پکر را ندیده‌ام و فقط در مقام یک روزنامه‌نگار با او صحبت کردم».

اما تنها یک روز بعد، سدات پکر ویدیویی منتشر کرد که در آن یکی از زیردستان خود را به جشن عروسی پسر سلیمان اوز ایشیک فرستاده تا یک هدیه هشتاد هزار لیره‌ای را به عروس تقدیم کند.

سلیمان نیز در برابر ویدیو، پکر را جوانمرد و بخشنده دانسته و ژست و حرکت خاصی انجام می‌دهد و در توضیح می‌گوید: «پکر خودش می‌داند. این سلام و علیک مخصوص من و اوست».

وزیر کشور در دام پکر

پس از آنکه ارتباط برداران اوز ایشیک با سدات پکر اثبات شد، سلیمان سویلو وزیر کشور به مدیر شبکه تلویزیونی خبرترک پناه برد تا آب رفته را به جوی بازگرداند.

این مدیر رسانه‌ای عبدالرحمان ویس آتش نام دارد که علاوه بر آنکه گوینده اصلی خبر شامگاهی خبرترک است، عضو هیئت‌مدیره و رئیس شبکه تلویزیونی خصوصی خبرترک بود.

وزیر کشور از او خواسته بود تا چند روزنامه‌نگار مخالف دولت را جمع کند و به اتفاق خود، میزگردی برایش ترتیب داده شود تا اتهامات پکر را تکذیب کند. اما در این برنامه هر گاه اسماعیل سایماز و دیگر مخالفین قصد داشتند از وزیر کشور به شکل چالشی سوال کنند، آتش، مسیر برنامه را عوض می‌کرد.

تنها ۲۴ ساعت پس از این گفتگوی زنده، سدات پکر این بار اعلام کرد که تیم وزیر کشور با همدستی ویس آتش، از یک ثروتمند فراری ترکیه به نام سزگین باران کورکماز چند میلیون یورو باج‌خواهی کرده است.

این ثروتمند به وزیر کشور اطلاع داده که ۴۵ میلیون یورو از یک شرکت طلب دارم و حاضر نیستند پس بدهند. تیم وزیر کشور نیز پیام داده که حاضریم پول را وصول کنیم. اما به شرطی که پول را برای خودمان برداریم و تو را از برخی اتهامات تبرئه کنیم.

ویس آتش برای این اتهام پاسخی نداشت و از خبرترک اخراج شد. اما دیروز فاتح آلتایلی تحلیل‌گر مشهور خبرترک در ستون خود در روزنامه خبرترک نوشت: «متأسفانه اتهامات وحشتناکی در مورد همکار ما ویس آتش وجود دارد. دیروز سزگین باران کورکماز با تلفن من تماس گرفته و اعلام کرد که ویس آتش شخصاً با او تماس گرفته و اعلام کرده اگر ۱۰ میلیون یورو به من ندهی، تو را در شرایط سختی قرار می‌دهم. این فرد ثروتمند صدای ویس آتش را ضبط کرده و آن را برای یکی دیگر از همکاران ما فرستاده و حالا هیئت‌مدیره خبرترک در جریان این اقدام وحشتناک قرار گرفته است».

سزگین باران کورکماز نیز همچون برادران اوز ایشیک اهل استان قارص است. او در دورانی که برات آلبایراک داماد اردوغان وزیر مالی و دارایی ترکیه بود، توانست چند بار به دیدار رئیس‌جمهور برود. حالا مشخص شده که بسیاری از روزنامه‌نگاران در استانبول، بودروم و مناطق دیگر، به طور مجانی در هتل‌های او اقامت گرفته و از او هدایای نفیس گرفته‌اند.

سدات پکر همچنین در تماس تصویری با یکی از منسوبین خانواده اردوغان در مورد پیگیری‌های او سوال کرد و او نیز اطلاع داد که با همسر هلال کاپلان (از روزنامه‌نگاران پای ثبات سفرهای اردوغان) تماس گرفته و پیگیر مسائل است.

تسهیلات ۷۵۰ میلیون دلاری

یکی دیگر از گروه‌هایی که در روزها اخیر در ترکیه نامش بر زبان‌ها افتاده و در مظان اتهام قرار گرفته، گروه عظیم دمیر اورن است. این گروه اداره مجموعه رسانه‌ای عظیمی‌را در دست دارد که قبلاً به آیدین دوغان تعلق داشت.

اردوغان دمیر اورن، از بزرگ‌ترین تجار و فعالان صنعتی ترکیه، در سال ۲۰۱۸ میلادی کل کهکشان رسانه‌ای خانواده دوغان را با قیمتی بیش از ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

این مجموعه عظیم شامل این موارد بود: خبرگزاری بزرگ دوغان با چند ساختمان بزرگ و ده‌ها خودرو مخصوص پوشش خبری و ماهواره‌ای، روزنامه حریت، روزنامه پستا، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک، مجموعه شبکه‌های تلویزیونی کانال دی و ده‌ها مجله و روزنامه و شرکت‌های توزیع کتاب در سراسر ترکیه با ده‌ها ساختمان، تجهیزات و اعتبار اقتصادی.

کل این مجموعه پیش‌تر منتقد اردوغان بود و به طور نسبی از مواضع کمالیست‌ها حمایت می‌کرد اما زمانی که دمیر اورن مجموعه مزبور را خریداری کرد، تمام این مجموعه رسانه‌ای در عرض ۲۴ ساعت به دستگاه تبلیغاتی حزب عدالت و توسعه تبدیل شد.

حالا معلوم شده که بانک دولتی زراعت برای این معامله بزرگ یک تسهیلات بانکی کم سود به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار در اختیار خانواده دمیر اورن گذاشته است.

اگرچه اردوغان دمیر اورن فوت کرده اما ریاست مجموعه او در دست فرزندش ییلدرم دمیر اورن است و این خانواده علاوه بر رسانه، انرژی، فولاد و صنایع غذایی، در فوتبال و باشگاه‌داری هم نقش فعالی دارد.

بر اساس اظهارات افشاگرانه سدات پکر، گروه دمیر اورن نه‌تنها اصل تسهیلات ۷۵۰ میلیون دلاری را به بانک زراعت پس نداده، حتی سود تسهیلات را نیز پرداخت نکرده است. حزب جمهوری خلق از هیئت‌رئیسه این بانک خواستار توضیح شده اما بانک مزبور اعلام کرده که این اطلاعات در زمره اسرار تجاری محرمانه مشتریان است و حاضر نیست در این مورد اطلاع‌رسانی کند.

احزاب مخالف دولت بر این باورند که این تابلوی سیاسی، چهار واقعیت تلخ را نشان می‌دهد:

۱.حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت به یک گروه متنفذ اجازه رشد می‌دهد و در نتیجه زمینه برای فساد فراهم می‌شود و روابط ناسالم و مافیایی گسترش می‌یابد.

۲.رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم برای حفظ قدرت اردوغان و یاران او دست به هر کاری می‌زنند.

۳.قوه قضائیه به حیاط خلوت دولت تبدیل شده و نمی‌تواند با متخلفین بزرگ نزدیک به دولت، برخورد کند.

۴.حزب عدالت و توسعه که با شعار فساد ستیزی به قدرت و به دوران اوج رسید، حالا در برخی حوزه‌های مهم به فساد آلوده شده است.

در پایان باید گفت، تا همین چند سال پیش رسانه‌های ترکیه یکی از مقاطع و دوران‌های طلایی آزادی بیان، اثرگذاری اجتماعی عمیق و گسترده و کار حرفه‌ای، فراگیر و مردمی‌را می‌گذراندند.

اما حالا خبری از آن دوران طلایی نیست. چراکه از یک سو حتی رسانه‌های خصوصی نیز غالباً به قلمرو تبلیغاتی حزب حاکم تبدیل شده‌اند و از دیگر سو در بسیاری از رسانه‌ها روابط حزبی و سیاسی به شکل‌های مختلف پنهان و آشکار موجب شده که دامنه فساد مالی به رسانه‌ها نیز کشیده شود.

این اتفاق منجر به آن شده که اعتماد به بسیاری از رسانه‌ها از میان برود و مردم برای دریافت خبر و مطالب دقیق و حرفه‌ای، بیش از پیش، به فضای مجازی روی بیاورند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا