روسیه

سیستم های “اس ـ 300” در نظرگرفته شده برای ایران کاملا دمونتاژ شده اند

ژوکوفسکی (استان مسکو)، 7 شهریور، خبرگزاری «ریا نووستی»/ سیستم های موشکی پدافند هوایی “اس ـ 300” که قرار بود به ایران تحویل داده شده اند، در حال حاضر بطور کامل دمونتاژ شده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ریاوونیست، “ولادیسلاو منشیکوف” مدیر کل کنسرن “آلماز آنتی” که به تولید سیستم های پدافند هوایی اشتغال دارد، روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه “ماکس ـ 2013” به خبرنگاران گفت: “تجهیزاتی که برای ایران در نظر گرفته شده بودند، دیگر وجود ندارند. بخشی از قطعات آنها که قابل استفاده بودند، مورد استفاده قرار گرفته اند. بخش دیگر این قطعات دمونتاژ و مصرف شده اند. این اطلاعات کاملا موثق است”.

وی توضیح داد که هر قرارداد برای سفارش دهنده مشخص اجرا می شود و طبعا آنرا نمی توان برای استفاده سفارش دهنده دیگر تطبیق داد. مدیر کل کنسرن “آلماز آنتی” افزود آخر در هر قرارداد ترکیب مجتمع، مطالبات خاص و نرم افزار رایانه ای با قراردادهای دیگر فرق می کند. یادآور می شود قرارداد تحویل سیستم های “اس-300” در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.

“دمیتری مدودف” رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه 22 سپتامبرسال 2010 میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان “تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی”، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سیستم های “اس-300” را در سپتامبر همان سال لغو کرد. سیستم های “اس-300” که یکی از کامل ترین سیستم ها در جهان محسوب می شوند، ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. حداکثر برد آن 200 کیلومتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا