آذربایجانتحليل ها

افزایش معنادار دستمزد ها در جمهوری آذربایجان سیاست افزایش حقوق یا افزایش حقوق سیاسی؟

افزایش حقوق های مستمری بگیران دولتی آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان از سوی خبرگزاری ها و احزاب مخالف با واکنش هایی هم راه بوده و گاهی رنگ طنز به خود گرفته است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان مداوما اخبار افزایش مستمری های کارمندان و کارگران بخش های مختلف دولتی این کشور منتشر می شود، مسأله ای که به نظر می رسد دولت آذربایجان در حال سوء استفاده کردن از آن است و از آن به عنوان وسیله ای برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کند.

جالب اینجاست که طبق مصوبه مجلس ملی آذربایجان افزایش حقوق ها می بایستی از ابتدای سال جاری میلادی اعمال می شد ولی دولت آذربایجان به شکلی غیر قانونی از اجرای این مصوبه سرباز زده است و اکنون درست زمانی به یاد افزایش حقوق ها افتاده است که کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور فرصت باقی است.

 

مسأله ای که سبب شد برخی رسانه های آذربایجانی از دید طنز به آن نگاه کنند و البته رسانه های دولتی نیز بدون توجه به تعویق غیرقانونی این افزایش حقوق ها اخبار مربوط به این موضوع را با آب و تاب فراوان به همراه تعریف و تمجید های عجیب و غریب از دولت می پردازند.

این افزایش حقوق ها شامل افزایش دستمزد های حقوق بگیران با سابقه و افراد با مهارت های خاص می شود که بنا به اطلاعات منتشر شده توسط کابینه  آذربایجان از اول سپتامبر اجرایی خواهد شد.

کارمندان و کارگران مؤسسات فرهنگی، ورزش و جوانان آذربایجان از دیگر گروه هایی هستند که این افزایش حقوق ها برای آنها اعمال خواهد شد.

مستمری بگیران مرزداری، وزارت امور داخله، نیروهای انتظامی، کمیته دولتی گمرک و برخی دیگر از کارمندان دولتی از جمله مدرسان وزارت تحصیل نیز مشمول این افزایش حقوق ها شده اند.

گفته می شود این افزایش حقوق به صورت میانگین حدود ده درصد می باشد؛ این در حالی است که مردم آذربایجان معتقد هستند میزان افزایش هزینه های زندگی در آذربایجان خیلی بیش از این ها می باشد، به طوری که مردم این کشور حدود نصف درآمد ماهانه خود را برای هزینه های عمومی و خرد و خوراک خرج می کنند.

مسأله دیگری که سبب اعتراض برخی کارشناسان شده است عدم هماهنگی بخش خصوصی و دولتی در بحث افزایش حقوق ها است.

دولت آذربایجان که کلا معتقد است تنها وظیفه مجلس این کشور تصویب لایحه های دولتی و حزب ینی آذربایجان است در مورد افزایش مستمری ها نیز به مصوبات پارلمان این کشور توجهی ندارد.

اخبار مربوط به این افزایش حقوق ها که به همراه عکس هایی با ژست های تبلیغاتی از جناب الهام علی اف در رسانه های دولتی آذربایجان منتشر می شود واکنش های مختلفی را از میان توده های مردمی،  رسانه های غیر دولتی و مخالفین دولت به همراه داشته است.

علی کریملی، رهبر حزب جبهه خلق آذربایجان که اکنون قوی ترین حزب مخالف حکومتی آذربایجان به حساب می آید در واکنش به این افزایش حقوق ها بیانیه ای تند صادر کرد، که به سبب محتوای مستدل و جامع آن به شکلی گسترده توسط تمامی رسانه های آزاد  آذربایجان پوشش داده شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: این افزایش حقوق ها بر اساس مصوبه پارلمان آذربایجان بایستی از ابتدای امسال اعمال می شد که به شکلی غیرقانونی بیش از هشت ماه به تأخیر انداخته شده است و اکنون که تنها چهار ماه به پایان سال باقی مانده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری حقوق ها را زیاد می کنید؟ آیا انتظار دارید مردم از شما ممنون باشند؟ شما مردم آذربایجان را چقدر ساده لوح فرض کرده اید؟

 منابع:

رادیو آزادلیق
خبرگزاری ترند
شبکه تلویزیونی آتی وی
روزنامه اولایلار
آذخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا