آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

سفیر مسکو در ارمنستان: به مردم ارمنستان خیانت نمی‌کنیم

«سرگئی کوپیرکین» سفیر روسیه در ارمنستان درباره میانجیگری مسکو برای توافق آتش‌ بس برای توقف جنگ بر سر منطقه قره‌ باغ به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سفیر مسکو در ایروان در اولین سالگرد توافق آتش‌ بس بر سر قره باغ به مردم ارمنستان اطمینان داد که روسیه به آنها خیانت نخواهد کرد.

سرگئی کوپیرکین در جمع خبرنگاران در ایروان درباره اولین سالگرد امضای این توافق آتش‌ بس و مواضع و عملکرد روسیه در قبال تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان توضیحاتی ارائه داد.

گفت: «البته مشکلاتی وجود دارد، حوادث تلخی نیز وجود دارد. همه اینها بسیار پیچیده است. اما با توجه به پتانسیل درگیری، تنش عاطفی که ده‌ها سال انباشته شده بود، فاجعه‌ ای که یک سال پیش روی داد، فکر می‌کنم می توان گفت که این توافقات به طور کلی اجرا می‌شوند و در جلوگیری از خونریزی، تامین امنیت مردم و جستجوی راه‌ هایی برای حل این وضعیت نقش بسیار مهمی دارند».

سفیر مسکو در ایروان با اشاره به توافق 11 ژانویه 2021 (22 دی ماه 1399) سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تمرکز عمده توافق مذکور را احیای روابط اقتصادی و راه‌ های ارتباطی در منطقه و ایجاد گروه کاری مشترک مسکو، باکو و ایروان برای این منظور عنوان کرد.

این دیپلمات ارشد روس گفت: «قطعا این کار آسانی نیست. من می‌خواهم تاکید کنم که از آنجایی که همه این کارها مبتنی بر گفت‌ و‌ گوی مبتنی بر منافع هر یک از طرفین است، یعنی چیزی به کسی تحمیل نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود تا تعادل منافع، گزینه‌ های متقابل سودمند و سازش محور پیدا شود، که برای هر دو طرف قابل قبول خواهد بود، به همین دلیل این روند به سرعت پیش نمی‌رود».

کوپیرکین ادامه داد: «اما به هر حال هدف این کار یافتن زمینه‌ های مشترک است. این بدان معنا است که انجام توافقات بدون اطلاع مردم ارمنستان، دور انداختن منافع شان و خیانت به آنها که مردم اینجا (ارمنستان) گاهی نگران آن هستند، منتفی است».

سفیر روسیه در ارمنستان افزود: «روسیه نیز به نوبه خود بسیار منظم و با احترام کامل به حاکمیت هر دو طرف کار می‌کند. وظیفه ما ایجاد مطلوب‌ ترین شرایط برای یافتن راه‌ حل‌ های قابل قبول متقابل است».

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا