آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

 افزایش خشونت علیه زنان در جمهوری آذربایجان

فعالان اجتماعی در جمهوری آذربایجان در مورد افزایش خشونت و آزار و قتل زنان در این کشور هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جمهوری آذربایجان که اوایل دهه ۹۰ میلادی از شوروی سابق استقلال یافت اولین کشور اسلامی بود که در سال ۱۹۱۹ حق رای زنان را به تصویب رساند اما اکنون میزان خشونت علیه زنان در این کشور هر سال رو به افزایش است.

طبق آمارهای رسمی ۷۱ زن در سال گذشته میلادی در جمهوری آذربایجان به دست همسر یا یک مرد از خانواده‌ شان به قتل رسیده‌ اند که این رقم در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴۸ مورد قتل رسیده است.

فعالان آذربایجانی می‌گویند گزارش سالانه ۲ هزار مورد خشونت علیه زنان تنها قسمتی از کوه یخی است که این کشور با آن درگیر است چرا که هزاران مورد از این گونه خشونت‌ ها هرگز گزارش نمی‌شوند. بسیاری از زنان خشونت‌ دیده به خاطر ترس از انتقام شوهر یا اعضای خانواده‌ هایشان هرگز به پلیس مراجعه نمی‌کنند.

از همین روی است که بسیاری از فعالان مدنی در جمهوری آذربایجان دولت الهام علی‌ اف را به عدم جدیت کافی در محافظت از زنان متهم می‌کنند. آنها حکومت باکو را مستبد می‌دانند و معتقدند دولت نمی‌خواهد مردم به خصوص زنان از حقوق خود آگاه باشند.

سفارت آمریکا در باکو نیز میزان خشونت علیه زنان جمهوری آذربایجان را نگران‌ کننده دانسته و سفارت انگلیس از باکو خواسته به پیمان استانبول در منع خشونت علیه زنان مصوب سال ۲۰۱۱ بپیوندد. جمهوری آذربایجان جزء معدود کشورهایی است که به پیمان جهانی خشونت علیه زنان نیز ملحق نشده‌ اند.

منبع: شفقنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا