آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبی

درخواست آمریکا از جمهوری آذربایجان مبنی بر آزادی تمام اسرای جنگی ارمنستان 

همزمان با سالگرد پایان جنگ دوم قره باغ، آمریکا خواستار آزادی و بازگشت تمام اسرای جنگی از سوی جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزارت امور خارجه آمریکا به مناسبت اولین سالگرد جنگ 44 روزه قره باغ بیانیه ای صادر کرد. در بخشی از بیانیه «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور آمده است:

«این هفته و در اولین سالگرد امضای قراداد توافق آتش بس که به نبردهای شدید 44 روزه بین ارمنستان و آذربایجان در قفقاز جنوبی پایان داد، در کانون توجه افکار عمومی ایالت متحده و جامعه بین المللی قرار گرفت. ما ضمن ابراز عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده های همه کشته شدگان و مجروحان درگیری های سال گذشته، خواستار آزادی و بازگشت تمامی اسرای جنگی باقیمانده، روشن شدن وضعیت همه مفقود شدگان، فراهم شدن شرایط بازگشت داوطلبانه آوارگان جنگی به خانه هایشان، انجام مین زدایی جامع  و بشردوستانه در مناطق آسیب دیده از درگیری ها، و فراهم شدن امکان دسترسی همه افراد نیازمند به کمک های ارسالی سازمان های بشردوستانه بین المللی هستیم. ما همچنین خواستار انجام تحقیقات در مورد موارد نقض حقوق بشر و حقوق انسانی هستیم.

ایالات متحده همچنان متعهد به تحقق و حمایت از اقدامات برای فراهم شدن آینده ای امن، باثبات، مرفه و صلح آمیز در قفقاز جنوبی است. “اریکا اولسون”، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا هم اکنون در منطقه به سر می برد تا در مورد مسائل دو جانبه با هر سه کشور گفتگو کند و فرصت های همکاری منطقه ای را مورد بررسی قرار دهد.»

در این بیانیه همچنین از آذربایجان و ارمنستان خواسته شده است، ضمن تشدید مشارکت در همکاری ها، از جمله تحت نظارت روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، برای یافتن راه حل های جامع برای همه مسائل مهم در ارتباط و یا ناشی از مناقشه قره باغ، فعالیت های خود را ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا