آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رییس جمهور آذربایجان از جهان اسلام درخواست نمود تا برای حل مناقشه قره باغ این کشور را یاری کنند

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان خواهان کمک کشورهای مسلمان به این کشور برای حل مناقشه قره باغ با تامین خواسته های باکو شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در دیدار با سفرای کشورهای مسلمان در باکو به مناسبت ماه مبارک رمضان، گفت : « کشورهایی که شما نماینده آنها هستید، با (جمهوری) آذربایجان روابط نزدیکی دارند که هم در چارچوب دوجانبه همکاری می کنیم و هم در صحنه بین المللی از یکدیگر حمایت می کنیم و در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی نیز همکاری موفقی داریم. (جمهوری) آذربایجان عضو سازمان همکاری اسلامی است و در چارچوب همین سازمان ، برنامه های معتبر زیادی در (جمهوری) آذربایجان برگزار شده است. در سال گذشته در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه ، این سازمان یک بار دیگر حمایت از (جمهوری) آذربایجان را اعلام کرد. (جمهوری) آذربایجان نیز به نوبه خود در سازمان های بین المللی از کشورهای مسلمان حمایت می کند. در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در سال گذشته، گام مهمی درباره مناقشه قره باغ برداشته و گروه تماس قره باغ تشکیل شد. در قطعنامه ها و اسناد مهمی که سازمان همکاری اسلامی تصویب کرده، از موضع برحق (جمهوری) آذربایجان در مساله قره باغ حمایت شده است. بخاطر این حمایت از اعضای این سازمان تشکر می کنم. »
الهام علی اف افزود : « در نتیجه اشغال اراضی (جمهوری) آذربایجان از طرف ارمنستان، آثار دینی در این اراضی نابود شده اند که اسناد و فیلم های تایید کننده آن موجود است. همچنین در نتیجه این اشغال، بیش از یک میلیون نفر آذربایجان مجبور به مهاجرت از سرزمین های مادری خود شده اند. »
علی اف افزود : « مناقشه قره باغ کوهستانی میان ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان صرفا باید مطابق با اصول و حقوق بین المللی و در چارچوب تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان حل شود. ما حقایق مربوط به این مناقشه را با تمامی سازمان های بین المللی در میان می گذاریم و به اطلاع جامعه جهانی می رسانیم. البته ، به جوامع کشورهای اسلامی نیز اطلاع می دهیم تا برادرانمان در این کشورها ، وحشی گری های ارامنه در اراضی اشغالی را مشاهده کنند. این وحشی گری نه صرفا علیه (جمهوری) آذربایجان، بلکه علیه تمامی جهان اسلام اجرا شده است. مسجدی که در روستای تازه آزاد شده «جوجوق مرجانلی» احداث شده، مشابه معماری مسجد «شوشا» است. مساجد شوشا و آق دام و سایر شهرهای تحت اشغال توسط ارامنه ویران شده اند. این جنایت ، علیه تمامی جهان اسلام اجرا شده است. ما می خواهیم تمامی مسلمانان دنیا از این مطلع شوند. (جمهوری) آذربایجان نقش ارزنده ای در تقویت همبستگی اسلامی دارد. امسال در (جمهوری) آذربایجان ، «سال همبستگی اسلامی» اعلام شده است. در طول این سال، برنامه های زیادی در کشورمان و دیگر کشورها اجرا شده است. اعلام سال جاری به عنوان «سال همبستگی اسلامی» نشان دهنده سیاست و نیّت ماست.من کاملا اطمینان دارم که ما کشورهای مسلمان ، باید مشکلات میان خودمان را از طریق مسالمت آمیز حل و همبستگی را تقویت کنیم. امسال، همچنین چهارمین دوره بازی های همبستگی اسلامی در (جمهوری) آذربایجان برگزار شد و ورزشکاران کشورهایی که شما نماینده آنها هستید، در این مسابقات در (جمهوری) آذربایجان شرکت کردند. میهمانان زیادی داشتیم. اطمینان دارم که آنها با خاطرات خوشی به کشورهایشان بازگشته اند. بازی های همبستگی اسلامی صرفا مسابقه ورزشی نیست. ما می خواهیم که این بازی ها، جهان اسلام را متحد کند. ورزشکاران و میهمانان در باکو همانند یک خانواده زندگی می کردند و مطمئنم که در آن روزها، همبستگی اسلامی به بلندترین قله صعود کرده بود! ما نیز باید تلاش کنیم که این همبستگی را در آن قله حفظ کنیم. اطمینان دارم که این گونه خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا