آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

جیحون بایرام اف: پاسخ مناسبی به ارمنستان دادیم

وزیرخارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با نماینده اتحادیه اروپا در امور قفقاز، اقدام نظامی اخیر کشورش را پاسخ مناسبی به تحرکات ارمنستان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه شب در تماس تلفنی با نماینده اتحادیه اروپا در امور قفقاز گفت: ارتش جمهوری آذربایجان به اقدامات تحریک آمیز نظامی ارمنستان پاسخ مناسبی داده است.

« جیحون بایرام اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با «تویوو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی، طرفین در مورد وضعیت کنونی منطقه و تنش‌های به وجود آمده گفت‌وگو کردند.

جیحون بایرام اف به نماینده اتحادیه اروپا گفت که در روزهای اخیر اقدامات تحریک آمیز از سوی ارمنستان هم در منطقه مرزی دو کشور و هم در خاک جمهوری آذربایجان، که نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به طور موقت در آنجا مستقر هستند، انجام شده است.

به گفته این دیپلمات ارشد جمهوری آذربایجان، گروه‌های مسلح ارمنستانی با تیراندازی شدید به مواضع یگان‌های ارتش آذربایجان در منطقه «لاچین» یکی از نیروهای این کشور را از بین بردند. به دنبال این حادثه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اقدامات لازم را برای پاسخگویی به اقدامات تحریک آمیز نظامی در سرزمین‌های مستقل خود انجام دادند.

جیحون بایرام اف اظهار داشت: تحریکات ارمنستان نقض آشکار بیانیه‌های سه جانبه امضا شده توسط سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه و همچنین بیانیه‌های سران آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری رئیس شورای اتحادیه اروپاست.

در تحولی دیگر، همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه قره باغ، سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در اطراف مسیر «لاچین» و سایر نقاط در امتداد خط تماس شد.

وی گفت: «متاسفانه، این درگیری‌ها منجر به تلفات جانی و جراحاتی شده است. تنش زدایی، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه حل‌های مذاکره ضروری است.»

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: «اتحادیه اروپا متعهد به کمک به غلبه بر تنش‌ها و ادامه تعامل در راستای صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است»

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا