آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

 دیدار و گفت و گوی رایزن فرهنگی ایران با رئیس موزه ملی گرجستان 

احمد علی مهری، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان با حضور در موزه ملی گرجستان با داوید لورد کیپانیدزه، رییس موزه و خانم ایرینا کوشوریدزه، مدیر بخش مجموعه هنرهای شرقی موزه دیدار و گفت‌ و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این دیدار رییس موزه ملی گرجستان ضمن توضیح مختصری درخصوص پژوهش و فهرست نویسی آثار ایرانی اسلامی اظهار داشت: «بخش آثار هنر اسلامی و ایرانی به لحاظ اسناد و نسخ، از غنی ترین و معتبرترین بخش های موزه است و لذا به دلیل اهمیت موضوع، پروژه فهرست نویسی را شروع کردیم که بخشی از آن انجام شده که در پایان، با بهترین کیفیت ارائه می شود.»

وی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی در انجام این پروژه بر ادامه همکاری فی مابین  تاکید و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده کارهای مشترک دیگری را در حوزه های تاریخ ایران همچون فهرست برداری از آثار به جای مانده از دوران هخامنشیان و ساسانیان که در موزه نگهداری می شود انجام داد. ایشان همچنین بر تمایل انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین موزه های ملی دوکشور برای ارتباط و انجام کارهای مشترک نیز تاکید نمود.

رایزن فرهنگی کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور بر ضرورت ادامه همکاری تاکید و با توجه به ظرفیت بسیار زیاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه های فرهنگی و هنری اظهار داشت: «این نمایندگی آمادگی دارد تا نسبت به برگزاری نمایشگاه، کارگاه های مرمت ،چاپ کتب و… همکاری و موضوع انعقاد تفاهم نامه با موزه ملی ایران را نیز پیگیری نماید.»

سپس طرفین قرارداد فهرست نویسی آثار هنری شرقی (اسلامی- ایرانی) را که مربوط به پروژه در دست اقدام و از برنامه های مصوب سال جاری نمایندگی می باشد را امضا و مقرر شد که طبق مفاد قرارداد، پروژه در زمان تعیین شده ( اول اسفندماه 1400) و با بهترین کیفیت تحویل شود. در خاتمه به اتفاق خانم ایرینا کوشوریدزه مدیر بخش مجموعه هنرهای شرقی از قسمت های مختلف موزه ملی گرجستان و مخازن مربوطه که در آن آثار بسیاری از دوران هخامنشیان، ساسانیان، تیموریان، صفویه و قاجاریه قرار داشت بازدید به عمل آمد.

گفتنی است موزه ملی گرجستان در بین موزه‌ های موجود در این کشور بسیار غنی و سرآمد است. این موزه در سال ۲۰۰۴ با هدف نوسازی، هماهنگی فعالیت‌ های آموزشی و فرهنگی در تفلیس با مدیریت پروفسور داوید لوردکیپانیدزه تأسیس شد. پیشینه تاسیس نخستین گنجینه گرجستان به ۱۹۰ سال قبل برمی گردد و در بخش هنرهای شرقی موزه ملی گرجستان بیش از سه هزار آثار و اشیا ایرانی منحصر بفرد از دوره های هخامنشیان و نیز دوران اسلامی تا زمان معاصر وجود دارد که زینت بخش این موزه است. بسیاری از آثار کشف شده در حفاری های نواحی غربی و شرقی گرجستان، شامل یادگارهای معماری، ظروف و کوزه های سفالی منقوش به خطاطی های زیبای فارسی و اشعار شاهنامه و همچنین کتیبه های مختلف مساجد است. تابلوهای نقاشی دوره قاجار، کتاب های قدیمی، نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک های مختلف، آثار چوبی، فرش و پارچه های دستباف و نفیس، کاشی های دارای طرح های اسلامی، شمشیر، سپر و ظروف شیشه ای و سنگی از جمله آثار هنری تاریخ و تمدن ایران زمین در موزه هنورهای شرقی گرجستان است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا