آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

دیدار رایزن فرهنگی ایران با دبیر اتحادیه اجتماعی ناشران آذربایجان در باکو

پور مرجان: «ایجاد ارتباط بین ناشران ایران و جمهوری آذربایجان از اولویت‌ های فرهنگی و علمی بین دو کشور است.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با خانم نرگس اسماعیل اوا، استاد آکادمی علوم آذربایجان و دبیر اتحادیه اجتماعی ناشران این کشور در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

خانم اسماعیل اوا که خود از نویسندگان  آذربایجان است از ارتباط علمی و فرهنگی ایران و آذربایجان استقبال کرد و سابقه این امر را بسیار طولانی برشمرد. وی بیش از 10 عنوان کتاب را ترجمه و یا تالیف نموده است و یکی از مهمترین کارهای ترجمه وی، تفسیر الفواتح الاهیه و المفاتیح الغیبیه متعلق به نعمت الله محمود نخجوانی است که یکی از منابع دانشگاهی در ترکیه و آذربایجان است اسماعیل اوا در کنار کارهای ترجمه، تحقیق و تدریس در آکادمی، در حوزه نشر و انتشارات هم فعال است و معتقد است که ایجاد ارتباط بین ناشران ایران و آذربایجان یکی از اولویتهای فرهنگی و علمی بین دو کشور باید باشد.

خانم اسماعیل اوا معتقد است که کتاب و کتابخوانی در ایران توسعه بسیار خوبی دارد و در زمره کشورهای پیشرو تلقی می شود و ما هم با ایجاد این اتحادیه سعی داریم که ناشران را در زیر یک چتر دور هم گردآوریم تا از حمایتهای دولت و وزارت فرهنگ برخوردار باشند.

وی افزود: «هم اینک تنها انتشارات تحصیل، التون، هدف، پارلاق امضالار، آلاتوران، قلم، قدیم قالا، عقیللی بالا، چاپار، خان، چینار، بوک زون عضو این اتحادیه شده اند و انشاءالله روزبروز هم بر تعداد اعضا افزوده می شود.»

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در باکو هم ضمن تشکر از خانم اسماعیل اوا گفت: «رابطه فرهنگی ایران و آذربایجان بسیار قدیمی و با توجه به اشتراکات دیرینه فرهنگی و دینی، بسیار نزدیک است و موضوع کتاب و نشر در کنار سایر مظاهر فرهنگی و هنری، اساس آنرا تشکیل می دهد و ناشران ما در ایران آمادگی دارند تا با همتایان خود در آذربایجان مراودات تخصصی داشته باشند و بر اساس توافقات دوجانیه با همدیگر همکاری داشته نمایند. حضور دو طرف در نمایشگاههای بین المللی کتاب همدیگر می تواند این مسیر را برای آنها هموار سازد.»

خانم اسماعیل اوا هم با اشاره به اینکه دوستان خوبی در ایران دارد گفت یکی از کتاب های من قبلا در ایران چاپ شده و یکی دیگر هم در دست چاپ است و این نشان می دهد که اندیشه های اساتید ایرانی و آذری همواره در سرزمین های یکدیگر تبادل می شود و همین امر نقطه قوت روابط ایران و آذربایجان است. در پایان این دیدار اظهار امیدواری شد تا رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در باکو، در نمایشگاه کتاب گنجه نیز که در اواخر ماه نوامبر با کمک وزارت فرهنگ برگزار خواهد شد مشارکت نماید.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا