آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

خط ریلی باکو-تفلیس-قارص، فرصتی برای همکاری‌

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، فرماندار قارص “دوغان رحمی” اظهار داشت: مرحله نخست خط راه‌آهن “باکو-تفلیس-قارص” در پایان سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید و در ماه ژانویه سال آتی این پروژه ریلی افتتاح و به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یادآور می‌شویم، پروژه ساخت 826 کیلومتری راه آهن “باکو-تفلیس-قارص” در سال 2008 شروع شده است که به لطف این پروژه راه‌آهن، میان آسیا و اروپا مدت سفر 15 روز کاهش می‌یابد.
لازم به ذکر است، پیش‌تر “ماهر علي‌اف” مسوول شرکت راه آهن جمهوري خودمختار “نخجوان” به استناد بر مذاکرات هيات راه آهن جمهوري آذربايجان و ايران که در ماه مارس گذشته انجام شده بود عنوان کرد، خط آهن “باکو-تفليس-قارص” از طريق نخجوان به خطوط ريلي ايران متصل مي شود و در آينده نزديک براي اتصال خط ريلي “باکو-تفليس-قارص” به راه آهن “نخجوان-جلفا-تبريز” نيز اقدامات لازم انجام خواهد شد.
تحلیلگر “موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر” معتقد است، با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و مسیرهای حمل و نقل، اتصال راه آهن ایران به خط ریلی باکو-تفلیس-قارص با توجه به لینک شدن خط ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان بی‌تردید تاثیر مثبتی بر روند همکاری‌ها میان ایران و کشورهای منطقه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا