آذربایجاناخبار

حضور و سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی در همایش « اداره مسلمانان قفقاز » جمهوری آذربایجان در مادرید/تصاویر

گیلا گاملیل، Gila Gamliel وزیر «برابری اجتماعی » Minister for Social Equality رژیم صهیونیستی ، طی سخنانی در همایش « اداره مسلمانان قفقاز » جمهوری آذربایجان در مادرید، سخنرانی کرد و از کمک یک میلیون دلاری رژیم صهیونیستی به «زیان دیدگان» از بحران سوریه خبر داد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان ، گیلا گاملیل در همایش « تاثیر همبستگی اسلامی و گفتگوی ادیان بر صلح و زندگی چندفرهنگی» که در مادرید به مناسبت « سال همبستگی اسلامی» در جمهوری آذربایجان برگزار شد، درباره ارزش هایی که انسان ها را به همدیگر پیوند می دهند، سخنرانی کرد.
وزیر برابری اجتماعی اسراییل گفت : « دولت اسراییل برای زیان دیدگان از بحران سوریه ، یک میلیون دلار کمک کرده است.»
همچنین « شلومه موشه آمار» Shlome Moshe Amar ، خاخام اعظم یهودیان سفاردی اسراییل نیز در این همایش بر اهمیت اتحاد جریان های دینی در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
این همایش با همکاری «کمیته دولتی امور گروه های دینی» و « اداره مسلمانان قفقاز» جمهوری آذربایجان، وزارت دادگستری اسپانیا و « بنیاد اوسن» ترکیه برگزار شد. در هیات نمایندگی که به ریاست الله شکور پاشازاده ، اداره مسلمانان قفقاز برای برگزاری این همایش به مادرید سفر کرده است، مبارز قربانلی، رییس کمیته امور دینی، رافائل حسین اف، حکمت محمدوف، نماینده های مجلس ، آبل محرم اف، مدیر دانشگاه دولتی باکو و نیز روسای جریان های دینی سنتی از جمله الکساندر ایشین، اسقف کلیسای ارتدوکس باکو و (جمهوری) آذربایجان و ولادیمیر فکته، رییس جامعه کاتولیک (جمهوری) آذربایجان حضور دارند.
در کنفرانس مطبوعاتی که پیش از برگزاری این همایش برگزار شد، الله شکور پاشازاده در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت : « نه میان ادیان و نه میان دینداران، مناقشه وجود ندارد. هدف اصلی از برگزاری چنین همایش هایی نیز فعالیت مشترک ادیان و همکاری و جلوگیری از سوء استفاده از نام ادیان برای مقاصد سیاسی و ترورها و جنگ ها در دنیاست.»
علی اوسن، رییس «گروه اوسن» ترکیه نیز طی سخنانی بر اهمیت برگزاری این همایش تاکید کرد.
رافائل کاتالا پولو، وزیر دادگستری اسپانیا گفت : « برقراری صلح صرفا وظیفه حاکمیت و دولت نیست و جوامع مدنی نیز باید در این راستا تلاش کنند. »
آنتونیو ماریا روکو وارلا اسقف مادرید نیز درباره اهمیت نقش رهبران دینی در برقراری صلح در دنیا سخن گفت.
الله شکور پاشازاده نیز با ابلاغ سلام الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان به شرکت کنندگان در این همایش ، از اینکه فجایعی که امروزه در دنیا روی می دهند در بستر افراط گرایی دینی و ملی جریان دارند، اظهار تاسف کرد.
پاشازاده گفت : « اما، برغم بحران های موجود ، ارزش های معنوی ابدی وجود دارند که نمی گذارند دنیا رو به سوی نابودی برود و نامگذاری سال های «چندفرهنگ گرایی» و «همبستگی اسلامی» که الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان آن را اعلام کرد، به اهداف بشری خدمت می کند. دولت آذربایجان که در طول تاریخ پلی میان شرق و غرب بوده است، با این ابتکار، هدیه ای ارزشمند به روندهای جهانی داده است.»
رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت : « باید «سال همبستگی اسلامی» را فرصتی عالی برای گفتگو و هماهنگی میان اسلام و سایر ادیان آسمانی دانست.»
پاشازاده گفت : « ملت (جمهوری) آذربایجان که سالیان طولانی از تجزیه طلبی زیان دیده است،تمامی مظاهر جدایی طلبی در مناطق مختلف دنیا را محکوم می کند و از تمامیت ارضی تمامی کشورهای دنیا از جمله اسپانیا حمایت می کند.»
مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان نیز همبستگی اسلامی را نیاز امروز دانست و گفت:« این همبستگی علیه هیچ فرهنگ دیگری جهت گیری نشده است و هدف اصلی آن ، ثبات داخلی کشورهای مسلمان و تحکیم همکاری است و این ، علاوه بر جهان اسلام، موجب تامین صلح و رفاه در تمامی دنیا می شود.»
آبل محرم اف، رییس دانشگاه دولتی باکو نیز گفت در تمامی دانشکده های این دانشگاه ، رشته چندفرهنگ گرایی تدریس می شود و در دانشکده الهیات نیز درس هایی درباره تمامی ادیان دنیا برقرار است و علاوه بر آن، مرکز علمی – تحقیقاتی اسلام شناسی در این دانشگاه فعالیت دارد و در کنار دین اسلام، درباره سایر ادیان نیز تحقیقات جالبی انجام می شود.
در این همایش، آرخیماندریت فیلارت، معاون اداره روابط خارجی کلیسای مسکو، رامیل حسن اف، دبیرکل شورای همکاری دولت های ترک زبان، رافایل حسین اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، خورخه فرناندز دیاز، وزیر کشور پیشین اسپانیا و «ریای تاتاری باکی»، رییس جمعیت مسلمانان اسپانیا سخنرانی کردند.
در حاشیه این همایش، از نقاشی های مرتبط با موضوع همایش رونمایی و کتاب «تاریخ انسانیت» نوشته علی اوسن، رییس «بنیاد اوسن» ترکیه به شرکت کنندگان هدیه داده شد و نشریه حاوی مطالب همایشی که در سال گذشته در مادرید با نام «سال چندفرهنگ گرایی» برگزار شده بود، توزیع شد.
در پایان این همایش، یادداشت تفاهم ادیان امضاء شد.

حضور و سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی در همایش « اداره مسلمانان قفقاز » جمهوری آذربایجان در مادرید/تصاویر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا