آذربایجاناخبار

افزایش میزان نفت استخراج شده در جمهوری آذربایجان به ۲ میلیارد تن

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد میزان نفت تولید شده در این کشور از زمان آغاز استخراج آن در سال ۱۸۴۶ به ۲ میلیارد تن رسیده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،  پایگاه اینترنتی «ریپورت» الهام علی اف در مراسم مجللی که در «مرکز حیدرعلی اف» باکو به مناسبت برداشت دو میلیارد تن نفت از ذخایر نفتی دریای خزر برگزار شده بود، گفت : « می خواهم فعالیت شرکت «بی پی»(British Petroleum) در جمهوری آذربایجان را بطور ویژه مورد تاکید قرار دهم. بی پی همکار ماست و در بسیاری از طرح های مهم به همراه ما نقش ایفاء می کند. »
علی اف افزود : « تقریبا ۷۰۰ میلیون تن از دو میلیارد تن نفت استخراج شده از خزر ، در دوره استقلال ( پس از فروپاشی شوروی) برداشت شده است و ۴۶۰ میلیون تن آن نیز توسط کنسرسیوم ( کنسرسیوم تحت رهبری شرکت بی پی) تولید شده است. »
علی اف گفت : « بگذارید جامعه ما یک بار دیگر بداند که شرکای خارجی و بخصوص شرکت بی پی در توسعه (جمهوری ) آذربایجان و تقویت ظرفیت اقتصادی آن تا چه حد نقش داشته است.»
الهام علی اف همچنین گفت : « در سال ۱۹۷۱ با حضور حیدرعلی اف، مراسم تولید یک میلیارد تن نفت برگزار شده بود.»

علی‌اف، همچنین درباره پروژه کریدور گاز جنوبی که قرار است گاز این کشور را به اروپا انتقال کند، تصریح کرد: “این یک پروژه‌ جهانی است که از سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری برخوردار است. پروژه‌های میدان گازی شاه دنیز ۲ و خط لوله قفقاز جنوبی تقریبا تمام شده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) نیز به اتمام رسیده است”.

وی با یادآوری این که قراداد اداره میدان آذری-چراغ-گونشلی تا سال ۲۰۵۰ تمدید شده است، اظهار داشت: “ذخایر نفت ثبت شده ما ۱٫۵ میلیارد تن و ذخایر گاز طبیعی نیز ۲٫۶ تریلیون متر مکعب است. ولی نفت موجود ۲ میلیارد تن و گاز طبیعی نیز ۳ الی ۴ میلیارد متر معکب تخمین زده می شود. در میدان آذری-چراغ-گونشلی تا سال ۲۰۵۰ نفت تولید خواهد شد. مطمئن هستم که میدان شاه‌دنیز نیز از این به بعد ۱۰۰ سال دیگر فعالیت خواهد کرد”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا