آذربایجاناخبارروسیه

تهدید قرقیزستان به خروج از اتحادیه اوراسیا و نقش آذربایجان در منطقه

روزنامه «ینی مساوات» جمهوری آذربایجان، تهدید قرقیزستان به خروج از اتحادیه اوراسیا را نشانه احتمال فروپاشی این اتحادیه و آن را فرصتی برای دولت جمهوری آذربایجان ارزیابی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ینی مساوات در تحلیلی با عنوان « اتحادیه پوتین فرو می پاشد؛ فرصتی جدید برای (جمهوری) آذربایجان» نوشت : « وخامت در روابط رهبران قزاقستان و قرقیزستان و تهدید بیشکک به خروج از اتحادیه اوراسیا، سرنوشت این اتحادیه را در مقابل علامت سوال قرار داده است. این نیز اهمیت (جمهوری) آذربایجان را افزایش می دهد.»
این روزنامه نوشت : « یکی از طرح های ولادیمیر پوتین برای احیای اتحاد جماهیر شوروی و مهمترین آنها ، تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که این روزها ، شرایط سختی را سپری می کند. وضعیت درونی این اتحادیه که از روسیه و قزاقستان و قرقیزستان و بلاروس و ارمنستان تشکیل شده ، بحرانی است. موضوع، فقط در عواملی که مانع از همگرایی اقتصادی و تجاری در درون اتحادیه اوراسیا خلاصه نمی شود، بلکه تضادهای آشکار و پنهان رهبران کشورهای عضو این اتحادیه با همدیگر نیز مطرح است و برای این اتحادیه که سال هاست نتوانسته است خود را به مثابه یک سازمان به اثبات برساند، شرایط وخیم تری را ایجاد می کند. مثلا نورسلطان نظربایف و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری قزاقستان و بلاروس نیز با سرژ سرکیسیان ، رییس جمهوری ارمنستان دارای مشکل هستند. در این میان ، فقط روسیه با ارمنستان دچار اختلاف نیست. ارمنستان صرفا به عنوان عامل کمکی روسیه در رای گیری ها، در این اتحادیه عضو شده است و این نیز برای قزاقستان و بلاروس که توانایی اقتصادی بالایی دارند، خوشایند نیست. مناسبات گرم قزاقستان و بلاروس با (جمهوری) آذربایجان که از عوامل مشخصی ناشی می شود، از دیگر موانع تحکیم این اتحادیه است. به گونه ای که کارشناسان ارمنی نیز با اظهار تاسف درباره آن ، می گویند در پیمان امنیت دستجمعی دولت های مشترک المنافع که «ناتوی روسیه» محسوب می شود، بیش از دوستان ارمنستان، دوستان (جمهوری) آذربایجان عضویت دارند. به گونه ای که پس از جنگ چهار روزه آوریل ۲۰۱۶ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، مخالفت نظربایف و لوکاشنکو با انتصاب یک ژنرال ارمنی به دبیرکلی پیمان امنیت دستجمعی دولت های مشترک المنافع نیز گرایش آنها به (جمهوری) آذربایجان را به اثبات رساند. »

ینی مساوات افزوده است : « اخیرا نیز بروز اختلاف میان قرقیزستان و قزاقستان ، موجودیت اتحادیه اوراسیا را با امتحانی جدی مواجه کرده است. به گونه ای که الماس بیگ آتامبایف ، رییس جمهوری قرقیزستان گفته است : « ما بیش از حد به این سازمان امید بسته بودیم. از نظر توسعه اقتصادی ما نباید خود را فریب دهیم و به این سازمان امیدوار باشیم. اتحادیه ای که به ناز و غمزه فقط یک نفر وابسته است، نمی تواند سازمانی معتبر باشد. حتی در صورتی که او بزرگترین آدم دنیا باشد. تردیدی نیست که سورونبای جان بیکف که یک ماه دیگر جانشین آتامبایف در مقام ریاست جمهوری قرقیزستان خواهد شد، همان سیاست وی را ادامه خواهد داد. البته، آتامبایف از کسی نام نبرده است. ممکن است منظور او نظربایف بوده باشد. اما، او با بیان این جمله، به ولادیمیر پوتین نیز کنایه زده است. »
ینی مساوات افزوده است : « علاوه بر این، حوادثی که در گذرگاه های مرزی و گمرک این دو جمهوری ترک زبان روی داده و تجمعات اعتراض آمیزی که تشکیل شده است، نشان می دهد که در دوره حکومت رییس جمهوری جدید قرقیزستان، اوضاع درونی اتحادیه اوراسیا در جهتی مثبت تغییر نخواهد کرد. پس از جنجال نظربایف – آتامبایف ، قزاقستان مرزهای خود را به روی کالاهای تولید قرقیزستان بسته است و ورود این کالاها به بازار کشورهای اتحادیه اوراسیا دشوار شده است.»
ینی مساوات افزوده است : « (جمهوری) آذربایجان برای اتحادیه اوراسیا ، اهمیت بیشتری از ارمنستان دارد و فقط در صورت عضویت (جمهوری) آذربایجان در این اتحادیه، همگرایی اقتصادی در درون این اتحادیه می تواند تقویت شود. تصادفی نیست که روسیه سال هاست برای ترغیب (جمهوری) آذربایجان جهت عضویت در اتحادیه اوراسیا تلاش می کند. اما، شرط باکو برای عضویت در اتحادیه اوراسیا آشکار است: باز گرداندن قره باغ به (جمهوری) آذربایجان ، شرط باکو برای عضویت در اتحادیه اوراسیاست.»
ینی مساوات افزوده است : « همچنین در صورت عضویت ترکیه در اتحادیه اوراسیا، این سازمان می تواند واقعا نفس بکشد. حتی نهاد زیبکچی ، وزیر اقتصاد ترکیه نیز قبلا احتمال عضویت ترکیه در این اتحادیه را مطرح کرده است. اما، باز هم موضوع قره باغ مطرح است. زیرا، ترکیه با چشم پوشیدن بر منافع پایه ای (جمهوری) آذربایجان، با ارمنستان که کشوری اشغالگر است، در یک سازمان متحد نمی شود. »

ینی مساوات نتیجه گیری کرده است : « وضعیت بحرانی «اتحادیه پوتین» برای (جمهوری ) آذربایجان نیز بی اهمیت نیست. دستکم به دو دلیل: نخست به خاطر اینکه اهمیت (جمهوری) آذربایجان برای اتحادیه اوراسیا که هم مرز این کشور است، افزایش می دهد و دوم به خاطر اینکه امکان مانور باکو را در مناسبات با مسکو افزایش می دهد و نیاز مسکو به باکو را تشدید می کند. این نیز فرصتی جدید برای (جمهوری) آذربایجان در حل مساله قره باغ ایجاد می کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا