آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیقفقاز جنوبی

تحلیل گر آذربایجانی: عدم ورود ایران به منطقه قفقاز از لحاظ فرهنگی باعث از بین رفتن این ظرفیت عظیم شد

اورخان محمد اف: «احیای دوباره فرهنگ ایرانی اسلامی در کشورهای جدا شده از شوروی سابق و اروپای شرقی فقط از طریق جمهوری آذربایجان ممکن است.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اورخان محمد اف در سلسله نشست‌های  واحد بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «در نتیجه سالها تبلیغات کمونیست و بعد از آن به خاطر تغییر هویت و تحریف تاریخ علی رغم اشتراکات قومی و زبانی آذربایجان با ایران مشترکات فرهنگی ما به حداقل رسید است. ارتش سرخ پس از تسخیر آذربایجان و قفقاز تلاش کرد فرهنگ ایرانی_اسلامی را از مردم بگیرد، زیرا آذربایجان در آن زمان گلوگاه صدور فرهنگ اسلامی ایرانی به قفقاز بود.»

عضو شورای مقاومت الاسلامیه الاذربایجانیه ادامه داد: «شوروی به مدت ۳۰ سال تلاش کرد تا فرهنگ و هویت دینی را در آدربایجان و مناطق قفقاز از بین ببرد و فرهنگ دینی را با نظرات فروید و لنینیسم جایگزین کند. تغییر فرهنگ مردم آذربایجان توسط شوروی در چند گام اتفاق افتاد، آن‌ها سعی کردند به دلیل ترس از قیام مردم مسلمان با یک حرکت نرم فرهنگی نیاز جنسی را تبدیل به استعداد کنند سپس این برنامه را نیز در مدارس پیاده کردند مانند اختلاط دانش آموزان. آن‌ها برای ممناعت از انتقال فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی ۵ بار زبان این کشور را تغییر دادند. مردم آذربایجان پس از این سال‌ها از نظر دینی به شدت تضعيف شدند و اکثرا تحت تاثیر کمونیست اعتقاداتشان را از دست دادند و در دانشگاه‌ها آتئیسم علمی تدریس می شد.»

محمد اف افزود: «شوروی در زمینه فرهنگی فوق العاده عمل کرد. در حدی که در جنگ‌هایی که شوروی حضور داشت، چند صد هزار نفر از اهالی آذربایجان شرکت می‌کردند.»

به گفته محمد اف؛ در سال ۱۹۸۰مردم دانستند دین توانایی اداره حکومت را دارد پس از آن اولین درگیری‌ها با حکومت شوروی توسط جوانانی که تحت تاثیر امام بودند و از باکو شروع شد، اما بخاطر ضعف در کار فرهنگی_تشکیلاتی، پروژه اسلامگرایان در آدربایجان شکست خورد.

این تحلیل گر  آذربایجانی اظهار داشت: «با آغاز زمینه‌های فروپاشی شوروی، در آذربایجان سال ۱۹۸۹ مردم پرچم شوروی را پایین کشیدند و در ۳۱ دسامبر همان سال مردم مرز ایران را شکستند آن‌ها در تظاهرات خود عکس امام خمینی را بلند کرده بودند و کار به جایی رسید که تحلیلگران می گفتند آذربایجان به دست آخوند‌ها افتاد. در نهایت ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ با کشته شدن ۱۷۰ نفر بی گناه توسط سربازان شوروی قیام مردم کمی خنثی شد. مردم آذربایجان اقبال و علاقه بسیار زیادی به امام خمینی و افکار او پیدا کرده بودند. عدم ورود و توجه ایران به منطقه قفقاز از لحاظ فرهنگی باعث شد تا این ظرفیت عظیم از بین برود.»

وی ادامه داد: «رسانه‌های بیگانه معجزه کردند، گفتند انقلاب خمینی، انقلاب فارس هاست و ما ترکیم. ترک‌ها دانشگاه‌ها را در دست گرفتند و نیرو تربیت کردند، رژیم صهیونیستی رسانه را در دست گرفت و با معجزه تبلیغات اهداف خود را پیاده کرد. کار به جایی رسیده است که بعد از سه دهه می بینیم، الان جمهوری آذربایجان استان اسرائیل است. آذربایجان در حال حاضر تامین کننده ۶۰% سوخت رژیم اشغالگر است.»

محمد اف گفت: «احیای دوباره فرهنگ ایرانی اسلامی در کشورهای جدا شده از شوروی سابق و اروپای شرقی فقط از طریق آذربایجان ممکن است. آن هم نه به واسطه دولت، بلکه توسط مردم و فرهنگ سازی. مردمی که کاملا بی دین هستند و در مدارس آن‌ها آتئیست تدریس می شود، نمی توان با آموزش دادن نماز و وضو به جایی رسید، باید کار فرهنگی عمیق کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا