آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تاکید سفیر ایران در آذربایجان بر روابط و گفتگوهای فرهنگی به عنوان یک ضرورت منطقه ای و الزام سیاست همسایگی

موسوی گفت: در دنیای امروز تعاملات فرهنگی نه فقط بین قومیتها و مردمان یک مملکت بلکه بین کشورها هم حائز اهمیت شده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در گفتگو با روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره اهمیت گفتگوی فرهنگی بین کشورها اظهار کرد: در آفرینش انسان ارتباط با همنوع و گفتگو برای رسیدن به صلح و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر به عنوان اصلی مهم و اساسی بوده است.
وی افزود: ادیان الهی هم انسانها را به این سمت و سو دعوت می کنند  تا از نزاع و خونریزی دوری جویند. انسانها و حکومت ها در طول قرنهای متمادی خوی جنگی و خشونت را برای تفوق بخشیدن به ایده ها و افکار خودشان نسبت به دیگری ترجیح می دادند ولی باز برای رسیدن به صلح مجبور بودند راه ارتباط نزدیکتر و گفتگو را در پیش بگیرند که نمونه های آن در تاریخ فراوان است.
موسوی گفت: جامعه انسانی هر چه توسعه پیدا کرد ترجیح گفتگو برای صلح، آرامش و رفاه را بهتر درک کرد و از آن بهره جست. حداقل در یکصد سال گذشته ارتباطات فرهنگی بین کشورها، گروهها، قومیتها و نژادهای مختلف در اشکال تازه تری ظاهر شد. کمی بعد از دهه ۷۰ میلادی تفکرات فرهنگی در نظم اجتماعی و دیالوگ بین ملتها تئوریزه شد و با الهام از اندیشمندان قدیمی همانند ابن خلدون که معتقد بود انسانها نمی توانند نیازهای خود را به تنهائی تامین کنند و برای رسیدن به مقصود باید تعاون اجتماعی داشته باشند، شروع به خلق ایده های جدید در تعاملات و گفتگوهای فرهنگی کردند. در دهه ۷۰  “مطالعات میان فرهنگی” نیز در برخی کشورها آغاز شد.
جمهوری اسلامی ایران  به دلیل سابقه تاریخی، فرهنگی و دینی خود در موضوع ارتباطات فرهنگی و دینی طلایه دار بوده است
وی افزود: امروزه رویکرد تعاملات فرهنگی و گفتگو برای ایجاد وفاق نه تنها در بین یک ملت بلکه در تعاملات دوجانبه و یا چند جانبه بسیار کارساز تلقی می شود. انسان امروزی از تاریخ عبرت گرفته است که زبان تکریم همیشه بهتر از زبان تهدید است. فرهنگ همیشه درخواست و نیاز انسان بوده است تا به صلح برسد و این موضوع از فلسفه اسلامی هم که یک فلسفه میان فرهنگی است قابل دریافت است.
موسوی بیان کرد: از دهه ۹۰ میلادی،  بشر با کسب تجربه های تلخ و شیرین در تاریخ خود از بین گزینه های تضاد و تضارب فرهنگها و یا گفتگو بین فرهنگها راه دوم یعنی گفتگو را انتخاب کرد و حتی در سازمانهای بین المللی هم به شدت مورد استقبال قرار گرفت تا جائیکه بعد از پیشنهاد گفتگو تمدنهای ایران، گفتگوهای فرهنگی و گفتگوهای دینی هم در کشورهای مختلف آغاز شد و این امر نشان داد که انسان متمدن امروزی به یکی از گمشده های تاریخی خود دست پیدا کرده است.
سفیر ایران در باکو گفت: جمهوری اسلامی ایران  به دلیل سابقه تاریخی، فرهنگی و دینی خود همواره در موضوع ارتباطات فرهنگی و دینی هم طلایه دار بوده است و با رهبران ادیان بزرگ الهی دوره های مختلف گفتگو را انجام داده است و در حوزه فرهنگی هم قدمهای بسیار مثبتی را برداشته است.
گفتگوهای فرهنگی دوجانبه و یا منطقه ای از ضروریات نظم بین المللی قلمداد می شود
وی افزود: در دنیای امروز تعاملات فرهنگی نه فقط بین قومیتها و مردمان یک مملکت بلکه بین کشورها هم حائز اهمیت شده است و راه گریزی هم برای آن نیست. برای رسیدن به صلح منطقه ای، گفتگوهای فرهنگی دوجانبه و یا منطقه ای از ضروریات نظم بین المللی قلمداد می شود. دنیای زورمداران و استعمارگران همواره برای رسیدن به منافع خود مانع این گفتگوها شده اند و چون قدرت و ثروت را در کنار رسانه های متعدد در اختیار دارند بر طبل اختلافات می کوبند تا به اهداف خود برسند ولی در جهان متکثر کنونی کشورهای کوچک هم به ضرورت این امر پی برده اند.
موسوی بیان کرد: ما بر این باوریم آینده متعلق به کسانی است که منطق و هنر دیالوگ قوی در موضوع فرهنگ داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران با تاسی به تعالیم اهل بیت (ع) و برخورداری از فلسفه اسلامی همواره کوشیده است تا ایده های جدیدی را برای منطقه و دنیای اسلام معرفی نماید که تمدن نوین اسلامی یکی از آنها است و این ایده های بزرگ جز با دیالوگ راه دیگری برای رسیدن بدان نیست.
سفیر ایران در باکو گفت: این منش و روش بر خلاف روح استکباری کسانی مثل ترامپ و دیگر مستکبران است که خوی خود بزرگ بینی، لجام گسیختگی، بی اعتنائی به دیگران، بی اعتنائی به سازمانهای منطقه ای و بین المللی او جهان را در آستانه جنگ بزرگ قرار داد و هنوز هم این خطر جهان امروز را تهدید می کند.
باید مسیر فرهنگی برای گفتگو با همه همسایگان را باز کنیم
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یک سیاست خارجی متوازن ، فعال و پویا را دنبال کرده است و ارتباطات و  گفتگوهای فرهنگی با سایر دول با اولویت دادن به کشورهای همسایه و تعامل با آنها را در پیش گرفته است و  یقین داریم که این گونه تعاملات می تواند همسایگان را در رسیدن به توافقات دوجانیه و یا چند جانبه متحد سازد. ما در منطقه و محیط پیرامونی خود عوامل تنش زا کم نداریم. دنیای استکبار از مجاری مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی و … تمام همت خود را بسیج کرده است تا خاورمیانه، قفقاز، و دیگر محیط پیرامونی ایران را متشنج سازد و به اهداف خود نایل آید و لذا با درک این شرایط بایستی به دنبال شناسایی کانون های تنش رفته و مسیر فرهنگی برای گفتگوها را با همه همسایگان خود باز کنیم.
موسوی گفت: نباید تصور شود که کشورهای پیرامونی ایران به دلیل مسلمان بودن و یا اشتراکات متعدد دینی و تاریخی، نیازمند گفتگو با یکدیگر نیستند و تعاملات و گفتگوهای فرهنگی صرفا با کشورهای غیر مسلمان است.  این یک تصور باطلی است. گاهی اوقات داشتن اشتراکات فراون بین دو کشور ممکن است خوشایند طرف های ثالث که هنواره دنبال افتراق میان ملت های منطقه هستند نباشد و بر سوء تفاهمها و در نتیجه به نزاعها میان ما و کشور های منطقه بیفزایند و لذا تعامل، ارتباط و گفتگو و ایجاد بسترهای فرهنگی به عنوان فرایند تبادل اندیشه ها برای رسیدن به فهم مشترک یک امر اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: برای ایجاد این بستر نیازمند تبادلات رسمی فرهنگی، عقد تفاهمنامه های فرهنگی، تبادل کالاهای فرهنگی، تقویت اقتصاد فرهنگی ، توافقات دوجانبه و چند جانبه در امر گردشگری و توریسم، فعالیتهای مشترک هنری و رسانه ای و غیره هستیم تا از این مسیر به یک فهم مشترک در موضوعات برسیم و با اعتماد سازی بیشتر به هم افزائی در منطقه برسیم. اگر این امر صورت نگیرد، بنای تبادلات اقتصادی و حتی سیاسی یک شبه فرو می ریزد و با یک تصمیم سیاسی اوضاع دگرگون می شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس است که دولت و نهادهای مسئول گفتگوهای فرهنگی با کشورهای دیگر بالاخص کشورهای همسایه را از اولویتهای خود برشمرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا