اردبیل

کنگره بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی بین‌المللی برگزار شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کنگره بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی باید در حد بین‌المللی و جهانی برگزار شود.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در بازدید از بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: دوره صفوی را می‌توان نقطه اوج وقف برای ترویج فرهنگ شیعه و اهل بیت (ع) و حفاظت از دین مبین اسلام و قرآن دانست.

وی خاطرنشان کرد: هر چند در دوره صفویه وقف‌های زیادی با نیات ترویج فرهنگ شیعی ثبت شده است با گذشت زمان از اهمیت این امر کاسته شده و در دوره پهلوی ضربات سنگینی به حریم وقف وارد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بقعه شیخ صفی‌الدین یکی از آثار برجسته تاریخی کشور است، افزود: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی استان اردبیل هست که شجره‌نامه مربوطه، این موضوع را به وضوح بیان می‌کند.

شرفخانی ضمن ضروری شمردن بازسازی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها یادآور شد: توسعه و حفظ آثار تاریخی و باستانی و بنای امامزادگان باید توأمان صورت گیرد و این امر جز با همکاری مدیران کل اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ممکن نخواهد بود و تعامل دو طرفه نیاز است.

شرفخانی اضافه کرد: بنای قدیمی و آثار تاریخی و باستانی بقاع متبرکه سندی بر حقانیت آنهاست و شخصیت‌های منتسب به این آثار غیرقابل کتمان هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: نقاشی‌ها و اشکال معماری باستانی بقاع در بعضی مناطق با فضای مذهبی و معنوی امامزاده‌ها چندان همخوانی و سنخیت ندارد که باید با جایگزین کردن اشکال مناسب فضای امامزاده‌ها به شکل معنوی و عرفانی تغییر یابد و معماری اسلامی جایگزین سایر اشکال معماری شود.

وی با اشاره به پیشینه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان داشت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی از سادات بوده و طبق فرموده مقام معظم رهبری، خدماتی که خاندان صفوی به اهل بیت و تلاش برای گسترش فرهنگ شیعه داشته‌اند بسیار ارزشمند است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به همکاری تمام ارگان‌های مرتبط در خصوص بزرگداشت بقعه‌های متبرکه ادامه داد: کنگره بزرگداشت مطابق با عظمت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باید در حد بین‌المللی برگزار شود و لازم است دستگاه‌های متولی کشور از جمله وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر ادارات مرتبط در برگزاری کنگره به نحو احسن و شایسته ایفای نقش کنند.

شرفخانی با بیان اینکه عموم مردم باید به بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یک زیارتگاه معنوی نگاه کنند نه صرفاً تاریخی، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت معرفی شخصیت روحانی و معنوی شیخ صفی‌الدین اردبیلی آمادگی صد در صد داشته و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

جلسه هم‌اندیشی بزرگداشت شیخ صفی‌الدین در اردبیل برگزار شد

همچنین جلسه هم‌اندیشی به منظور هفتصدمین سالگرد ارتحال فقیه، محدث و عالم ربانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و اولین کنگره بزرگداشت این عارف بزرگ شیعه در اردبیل برگزار شد.

در این جلسه که در محل اداره کل اوقاف استان اردبیل و با حضور حجت‌الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام مشهوری نظری مدیرکل اوقاف استان اردبیل، یحیی نقی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ناصر اسحاقی دبیر اولین کنگره بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد هر یک از حاضرین به ترویج مسئله مهم وقف در کشور و استان اردبیل تاکید داشتند و از شخصیت برجسته عالم ربانی مرحوم شیخ صفی‌الدین اردبیلی و نقش این بزرگوار در ترویج سنت حسنه وقف و فرهنگ شیعی سخنانی ایراد کردند.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا