آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

ارسال نامه در مورد احیای مرزهای جمهوری آذربایجان به دبیرکل سازمان ملل

نامه ای از نماینده دائمی جمهوری آذربایجان به سازمان ملل متحد یاشار علی اف در مورد اقدامات انجام شده از چندین ماه پیش و بیانیه ای درباره اقدامات برای بازگرداندن مرز شناخته شده بین المللی به دبیرکل سازمان ملل ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از رسانه های آذری، در این نامه آمده است كه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شوروی در سال 1991، هر دو كشور ارمنستان و آذربایجان در مرزهای جمهوری های شوروی سابق خود مطابق با قوانین بین المللی استقلال یافتند. در موافقت نامه تأسیس کشورهای مشترک المنافع در 8 دسامبر 1991 و در بیانیه آلما-آتا در 21 دسامبر 1991 ، همه کشورهای امضا کننده، از جمله ارمنستان و آذربایجان، متعهد شدند که “مصونیت مرزهای موجود” را رعایت کنند. ” از آن زمان، آذربایجان بارها و بارها تعهد خود را نسبت به این اصل، که قوانین تعیین مرزهای کشورهای جدید را تعریف می کند، اعلام کرد.

علی اف می نویسد که در اواخر سال 1991 و اوایل سال 1992، ارمنستان جنگی گسترده علیه آذربایجان آغاز کرد و قسمت عمده ای از قلمرو حاکمیت خود را اشغال کرد:

“در سال 1993، شورای امنیت چهار قطعنامه 822 (1993) ، 853 (1993) ، 874 (1993) و 884 (1993) را تصویب كرد كه استفاده از زور علیه آذربایجان و اشغال سرزمینهای آن را محكوم كرد. وی احترام خود را برای مصونیت ناپذیری مرزهای شناخته شده بین المللی آن و غیر قابل قبول بودن استفاده از زور برای به دست آوردن سرزمین. شورای امنیت خواستار خروج فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهای اشغالگر ارمنی از تمام مناطق اشغالی آذربایجان شد.

اما، ارمنستان این الزامات اساسی را برآورده نکرد. برعکس، ارمنستان همچنان با تهاجم تمامیت ارضی آذربایجان را نقض می کند و بارها ذکر این اصل در اسناد بین المللی و اعتبار قاعده فوق را که مشروعیت بین المللی مرز بین دو کشور را تضمین می کند، انکار می کند. بدیهی است که چنین اقدامات و مواضع ارمنستان نمی تواند آذربایجان را از حق تمامیت ارضی محروم کند. ما در طول سالها تلاش مستمر برای پایان دادن به اشغال و حل اختلافات از طریق مذاکره انجام داده ایم. با این حال، ارمنستان از تلاش خود برای حفظ و تقویت پیامدهای استفاده غیرقانونی از زور فروگذار نکرده و همیشه به تحریکات مختلف در صحنه متوسل شده است. در نتیجه، در اواخر سپتامبر سال 2020، آذربایجان در پاسخ به حمله مسلحانه دیگر ارمنستان، یک ضد حمله را آغاز کرد و با موفقیت عملیات را به پایان رساند و بیش از 300 شهر، شهر و روستا از جمله مناطق گوبادلی و زنگیلان مرز ارمنستان را آزاد کرد. مطابق با مفاد بیانیه سه جانبه فوق الذکر، پس از عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان از خاک دو منطقه مرزی دیگر – لاچین و کلبجر، این مناطق به آذربایجان بازگردانده شدند. مطابق با مفاد بیانیه سه جانبه فوق الذکر، پس از عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان از خاک دو منطقه مرزی دیگر – لاچین و کلبجر، این مناطق به آذربایجان بازگردانده شدند. مطابق با مفاد بیانیه سه جانبه فوق الذکر، پس از عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان از خاک دو منطقه مرزی دیگر – لاچین و کلبجر، این مناطق به آذربایجان بازگردانده شدند.

در نامه دیپلمات آذربایجانی همچنین آمده است که آذربایجان و ارمنستان در تلاش هستند تا مرز مرزی بین دو کشور را بر اساس نقشه های رسمی مربوطه روشن کنند:

“این فرایند از طریق تماسهای فنی مستقیم بین طرفین با مشارکت خدمات مرزی انجام می شود. چنین روابطی به حل مسائل مرزی در مناطق آزادشده گوبادلی، کالباجار و زنگیلان آذربایجان کمک کرده است. بعلاوه، آذربایجان با حسن نیت، به شهروندان ارمنی اجازه می دهد تا پس از مشخص شدن مرز، از شاهراه گوروس – گافان که بخشی از آن از خاک آذربایجان عبور می کند، استفاده کنند.

در این زمینه، شکی نیست که کارزار تحریک آمیز ارمنستان در ارتباط با اوضاع اطراف گاراگل عمدتا با هدف اهداف داخلی در آستانه انتخابات زودرس پارلمانی انجام می شود که در خرداد در ارمنستان برگزار می شود، بحران اقتصادی. در این چارچوب، تبلیغات نفرت از آذربایجان و شعارهای اصلاح طلبانه تنها مشوقی است که طرف های درگیر – کسانی که در اوایل دهه 1990 جنگ را با آذربایجان آغاز کرده اند و مقامات فعلی، که 30 سال بعد این جنگ را از دست دادند – ارائه می دهند.

علاوه بر این، ارمنستان پس از سی سال اشغال خاک آذربایجان، در شرایط فعلی که هیچ رژیم مرزی بین دو کشور وجود ندارد، هنوز نیازی به احترام به مرزهای کشور همسایه را نمی پذیرد و به نقض تمامیت ارضی خود ادامه می دهد . گسترش اسناد جعلی و نسخه های تاریخی جعلی به نمایندگی از یک سازمان غیروجودی، بزرگداشت شهرک سازی در مناطق شناخته شده بین المللی آذربایجان تحت نام های مختلف جعلی، از سرگیری تلاش های تجدید حیات …

– نمونه های بسیاری از این دست را می توان نشان داد.

کلیه مسائل مرزی باید از طریق یک کانال ارتباطی ایجاد شده بین مقامات مرزی دو کشور حل و فصل شود. رهبری سرویس مرزی ایالتی آذربایجان از 12 مه 2021 در منطقه بوده و گفتگوها برای عادی سازی اوضاع در اطراف گاراگل در جریان است. آذربایجان تمام اطلاعات لازم را در اختیار شرکای بین المللی قرار داده است که گوش دادن به مواضع هر دو طرف را مهم می دانند. ارمنستان همچنان جامعه جهانی را سردرگم می کند. بنابراین، نباید فراموش کنیم که عمل جعل و جعل از دیرباز از ویژگی های ارمنستان بوده است. علی رغم واقعیت های بی چون و چرای متعدد ، این کشور طی دهه ها با اشغال آذربایجان ، سرزمین های خود را اشغال کرده ، صدها هزار غیرنظامی را از سرزمینهای بومی خود بیرون رانده ، مناطق و شهرهای اشغالی را تخریب و غارت کرده است. اصرار دارد هزاران غیرنظامی آذربایجانی را در جریان درگیری بکشد.

در پایان نامه ذکر شده است که آذربایجان ادعای سرزمینهای هیچ کشوری را ندارد، اما یک وجب از خاک خود را به کسی نمی دهد. آذربایجان از عادی سازی روابط بین ایالتی دو کشور بر اساس شناخت متقابل و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر در مرزهای شناخته شده بین المللی حمایت می کند و از ارمنستان انتظار موضع متقابل را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا