آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاروسیهعمومی

آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران و روسیه

تمایل اساتید و دانشجویان ایران و برخی کشورها بمنظور همکاری های مشترک، حامل پیامی مقتدر در سند آموزشی کشور است.

سوق مراکز آموزش عالی در اقصی نقاط جهان به همکاری های بین المللی، مولفه ای اجتناب ناپذیر در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه علمی و پژوهشی کشورها می‌باشد. همکاری هایی که هر یک از تعهدات آن امتیازات قابل ملاحظه ای را در خزانه ی علمی، آموزشی و پژوهشی کشورهای طرفین ذخیره خواهد کرد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز / با عنایت به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی آموزش، پژوهش و فناوری و حرکت رو به جلوی کشورهای مسلمان، دوست و همسایه، هم فرهنگ و همزبان نظیر؛ پاکستان، تاجیکستان ، هندوستان، آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه در آموزش، پرورش و آموزش عالی در سطوح مختلف، به نظر می‌رسد عدم وجود برنامه ریزی بلند مدت و بستر مشترک همکاری های علمی، پژوهشی، آموزشی و فناوری بین کشورها عامل فرصت سوزی بمنظور تبادل دستاوردهای مشارالیه بوده است.

تمایل اساتید و دانشجویان ایران و برخی کشورها بمنظور همکاری های مشترک، حامل پیامی مقتدر در سند آموزشی کشور است. ابداعات، مقالات، پایان نامه ها، طرح های تحقیقاتی و رتبه های جهانی نشان از ظرفیت مناسب علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد. بررسی توانمندی های علمی داخلی و پیشرفت مراکز آموزش عالی خارجی ما را بر آن داشت تا با طراحی و تدوین طرح آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران با سایر کشورها، پیشکشی مناسب تقدیم آموزش، تحقیقات و فناوری کشور نماییم.

از چشم اندازهای این ایده ایجاد بزرگترین شبکه ی همکاری های مشترک علمی و پژهشی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها بمنظور تبادل لحظه ای ظرفیت های موجود و قابل ارائه و همچنین ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی همگام با استاندارد های جهانی می باشد. این ایده که می‌تواند الگویی برای راه اندازی آژانس های مشترک فی مابین ایران و سایر کشورها باشد، فی الحال بعنوان طرح پایه با عنوان آژانش همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران و روسیه تنظیم می‌گردد.

این آژانس میتواند با تاسیس دفاتر دانشگاه مجازی دو کشور در تهران، مسکو کار خود را با همکاری در زمینه ی تبادل الکترونیکی اطلاعات مرتبط با علم و صنعت آغاز نماید. از دیگر اهداف آژانس همکاری های علمی و پژوهشی ایران و روسیه میتوان به راه اندازی تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد.

تبادل اساتید و دانشجویان ویژه بمنظور تدریس و تحصیل موقت و یا دائم در دانشگاه های هدف، همکاری در تدوین و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و مصوب طرفین تا مرحله دستیابی به دانش فنی و نیز حمایت و هدایت از پایان نامه های تحصیلی و بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای نیاز های دو کشور از اهداف پیش بینی شده در طرح تاسیس آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی است.

آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی ایران و روسیه می تواند با برپایی توریسم های علمی، ورزشی و فرهنگی بین دو کشور و یا در کشورهای ثالث و تعریف و طراحی دروس میان رشته ای با  ویژگی های منحصر به فرد و مشترک که ریشه در ادیان، آیین، مذهب، فرهنگ و تمدن دو کشور دارند، همکاری در زمینه ی راه اندازی مراکز تعاملات علم و صنعت را افزایش دهد.

برای آشنایی بیشتر با این ایده علمی و پژوهشی می توان به اهداف تیترواری نظیر؛ تعریف، هدایت و حمایت از پروژه های تحقیقاتی مشترک، همکاری در تدوین، تالیف و تبادل اسناد و مدارک علمی مصوب طرفین، تدوین، تصویب و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، تعریف پایان نامه ها و مقالات علمی مشترک فی مابین اساتید و دانشجویان دو کشور، همکاری در برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینار ها، همایش ها و نمایشگاه های علمی و تخصصی، ایجاد پل ارتباطی  با مراکز صنعتی بمنظور تربیت دانش آموخته در دانشگاه از زمان تحصیل برای تصدی جایگاه خود در صنعت و یا سازمان، حذف فاصله ی فارغ التحصیلی تا برگزیدن شغل در دانشجویان، تربیت نیروی متخصص برای مراکز صنعتی و ستادی، ترسیم هدف دانشجو از زمان آغاز تحصیل تا پایان آن بمنظور بهره وری بیشتر، ایجاد الگوی مناسب در کار آفرینی و سازماندهی نیروهای تحصیل کرده و مجرب، تالیف و ترجمه کتب آموزشی و پژوهشی، تجاری سازی مقالات و پایان نامه های اساتید و دانشجویان دو کشور با عنایت نیازهای طرفین، ایجاد بستر مناسب بمنظور تبادل تفاهم نامه های مشترک همکاری فی مابین سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دو کشور اشاره کرد.

ایجاد زمینه ی مشترک علمی و پژوهشی با کشورهای مسلمان میتواند در گام های بعدی به تشکیل شورای مشترک دانشجویان و اساتید مسلمان بین دو کشور و همچنین برگزاری رویدادهای ورزشی مخصوص بانوان کشورهای اسلامی (با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی) بیانجامد.

ضمنا باعنایت به مخاطره پذیری دو کشور روسیه و ایران در حوادث طبیعی و تجربه علمی دو کشور در این مهم، تاسیس کمیته ی پژوهشی مخاطرات طبیعی در ذیل این آژانس علمی و پژوهشی پیشنهاد می گردد.

در پایان باید متذکر شد که آژانس همکاری های مشترک علمی و پژوهشی در گام نخست می‌بایست با حمایت و هدایت وزارتخانه های علوم دو کشور و توسط دانشگاه های معتبر طرفین (علامه طباطبایی و یکی از دانشگاه های معتبر روسیه) راه اندازی گردد و به مرحله ی بازدهی رسد. در این طرح پیشنهاد می‌گردد ویژگی های منحصر به فرد و مشترک دو کشور که ریشه در ادیان، آیین، مذهب، فرهنگ و تمدن دو کشور می‌باشد بعنوان دروس میان رشته ای تدوین و در سند آموزشی دو کشور جای گیرد.

نویسنده: سیدمحمود کمال آرا (زکریا) – روزنامه نگار آزاد

  • با سپاس از همکاری پژوهشی سرکار خانم مرضیه نوری صفت(نورا)، مدرس و پژوهشگر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا