ایران

هيچ مانع و فاصله‌اي در مناسبات ميان ايران و روسيه وجود ندارد

روساي جمهور ايران و روسيه ضمن تاكيد بر ضرورت توسعه مناسبات همه جانبه ميان دو كشور به ويژه در بخشهاي تجاري و اقتصادي، آخرين تحولات، مسائل منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدي‌نژاد عصر امروز سه شنبه به وقت محلي، در ديدار با ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه، توسعه روابط دو جانبه ميان تهران- مسكو را به عنوان يك ضرورت براي دو كشور مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: روابط همسايگي و ساير منافع مشترك ايران و روسيه، ما را ملزم مي كند تا مناسبات دو كشور را بيش از پيش و به طور حداكثري گسترش و ارتقاء دهيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران و روسيه چه بخواهند و چه نخواهند بايد به خاطر منافع ملت هاي دو كشور با يكديگر همكاري و روابط همه جانبه داشته باشند، گفت: در مناسبات ميان ايران و روسيه هيچ مانع و فاصله‌اي وجود ندارد و مطمئنا وجود هر فاصله موجب سوء استفاده دشمنان مشترك دو ملت خواهد شد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه ظرفيت ها و زمينه‌هاي گسترده‌اي براي همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و روسيه وجود دارد كه بايد به نحو احسن از آنها استفاده كرد، گفت: ما معتقديم كه روابط ميان دو كشور بايد به حداكثر خود برسد.

ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه نيز ضمن تقدير از تلاش هاي سازنده دكتر احمدي‌نژاد در دوران رياست جمهوري خود براي گسترش همكاري‌هاي سازنده ميان ايران و روسيه، بر لزوم توسعه اين روابط در بخشهاي گوناگون از جمله علم و فناوري تاكيد كرد.

در اين ديدار روساي جمهور ايران و روسيه در فضايي صميمي مروري مفصل بر روابط دو كشور كه طي سالهاي اخير انجام داده و بر توسعه روابط مزبور تاكيد كردند.

احمدي نژاد و پوتين پروژه نيروگاه بوشهر را به عنوان نماد همكاري‌هاي سازنده ميان دو كشور مورد اشاره قرار داده و در خصوص مسائل بين‌المللي، هر دو كشور اقدامات افراط گرايانه در كشورهاي منطقه را محكوم كردند.در اين ديدار يك دستگاه «نويگيشن» جراحي به عنوان هديه فناورانه از سوي جمهوري اسلامي ايران به كشور روسيه توسط دكتر احمدي‌نژاد به ولاديمير پوتين اهدا شد. فناوري اين دستگاه كه طراحي و ساخت آن توسط متخصصان ايراني انجام شده تنها در كشورهاي معدود پيشرفته جهان مانند آمريكا و آلمان وجود دارد.اين سامانه امكان انجام اعمال جراحي پيچيده در حوزه‌هاي مغز و اعصاب، گوش و حلق و بيني و ستون فقرات را با كمترين خطا براي جراح فراهم مي‌سازد. همچنين اين دستگاه به عنوان يك سيستم مكان ياب در حين فرايند جراحي ياري‌دهنده جراح براي يافتن مكان‌هاي دقيق با دقت يك ميلي‌متر در اعمال جراحي با دقت بسيار بالا است.
رويكرد اهداي هداياي فناورانه كه در راستاي ديپلماسي علم و فناوري و به منظور رساندن پيام صلح و دوستي به ساير ملت‌ها و كشورها است از سال 89 در سفرهاي خارجي رييس‌جمهور و در سفر وي به آمريكاي لاتين آغاز شد و اين قبيل هدايا تا كنون در 14 سفر خارجي به كشورهايي همچون برزيل، ونزوئلا، بوليوي، سوريه، تركيه، آذربايجان، قطر، تركمنستان، تاجيكستان، قزاقستان، پاكستان، نيجريه، مالي و روسيه اهدا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا