ترکیه

روند صلح بین آنکارا و اوجالان فرجامی ندارد/کُردها با دولت آنکارا مشکل دارند

سخنگوی رسانه‌ای جنبش آزادی ترکیه تاکید کرد کُردهای ترکیه فارغ از رژیم حاکم بر این کشور به طور مستقیم از حاکمیت موجود ناراضی‌اند، روند صلح نیز فقط بین حزب عدالت و توسعه و اوجالان اعتبار دارد و در همین نقطه نیز خاتمه می‌یابد.

«عدنان فرات» سخنگوی رسانه‌ای جنبش آزادی ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استانبول، به ارزیابی وقایع اخیر در ترکیه و تظاهرات میدان تقسیم و کشته شدن یک جوان کرد در تظاهرات شهرستان لیجه در بخش کردنشین این کشور پرداخت.فرات با ابراز تاسف شدید از تلقی تظاهرات لیجه به صورت اقدام گروهی معتاد به مواد مخدر توسط مسئولان دولت آنکارا تصریح کرد که اعمال خشونت شدید علیه هر صدای مخالف توسط نیروی پلیس به صورت یک عادت برای پلیس ترکیه درآمده است.وی در مورد روند مذاکرات صلح بین عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک با دولت آنکارا نیز مدعی شد که این روند به فرجام نمی‌رسد.

کردهای ترکیه مخالف ساخت و توسعه پاسگاه هستند

عدنان فرات با ابراز تاسف شدید از اظهارات استاندار «حکاری» درباره تظاهرات چند روز اخیر در شهرستان لیجه که منجر به کشته شدن یک جوان کرد شد، گفت: سخنان استاندار و معرفی تظاهرکنندگان به عنوان گروهی معتاد به مواد مخدر در واقع با هدف منحرف کردن افکار عمومی از اصل ماجرا بود. این در حالی است که این قبیل تظاهرات توسط مردم این منطقه و حتی استان شیرناک پیش از این نیز صورت گرفته و هم می دانند که کردها مخالف ساخت و ساز پاسگاه در مناطق شان هستند.

صلح فقط بین اوجالان و حزب عدالت و توسعه اعتبار دارد

فرات در مورد روند صلح بین دولت آنکارا و پ.ک.ک نیز خاطرنشان کرد: ما آنچه که دولت آنکارا نام آن را «روند صلح» نامیده به عنوان حرکتی منفرد تلقی می کنیم. ما می دانیم که این روند تنها بین عبدالله اوجالان و حزب عدالت و توسعه شروع شده و در همان نقطه نیز خاتمه می یابد. احتمال اینکه وقایعی نظیر لیجه باعث سکته این روند شود بسیار کم است. البته باید گفت مداخله خشن دولت در تظاهرات دیاربکر و نیز لیجه باعث بزرگتر شدن علامت سوال در اذهان شد. به هرحال امیدواریم این روند، روندی منفرد باشد و البته که این رفتار دولت آنکارا را رد کرده و به شدت محکوم می کنیم.

پلیس ترکیه همواره دست به خشونت می زند

فرات در خصوص اعمال خشونت پلیس ترکیه در وقایع میدان تقسیم و یا سایر نقاط نیز گفت: اعمال خشونت تبدیل به عادت پلیس ترکیه شده است. این رفتار از دیرباز در پلیس ترکیه مشاهده می شود و هرگز از این بابت حساب هم پس نمی دهد. این امر همچنین ناشی از ساختار قدرت سیاسی در ترکیه است. معمولا در حوادثی نظیر ماجرای لیجه مسئولان حادثه مجازات نمی شوند و فکر می کنم این بار نیز همین اتفاق بیافتد.

تظاهرکنندگان میدان تقسیم از حاکمیت اردوغان ناراضی اند

سخنگوی جنبش آزادی درباره علل بروز تظاهرات میدان تقسیم و شهرستان لیجه نیز تصریح کرد: تظاهرات در این دو نقطه دلایل متفاوتی دارد. کردهای ترکیه مدت مدیدی است که دست به اقدامات اعتراض آمیز می زنند. به عبارتی تظاهرات لیجه فارغ از دلایل تظاهرات میدان تقسیم است. کسانی که تظاهرات میدان تقسیم را به راه انداخته اند از سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه ناراضی اند، اما کردهای ترکیه فارغ از اینکه چه رژیمی در این کشور حاکم است از حاکمیت موجود ناراضی هستند. لذا این دو بحران با یکدیگر متفاوتند.

کردها با دولت آنکارا بر سر حاکمیت مشکل دارند

فرات در ادامه تصریح کرد: ما فرقی بین تظاهرات اخیر در شهرستان لیجه با سایر تظاهرات قبلی در جغرافیای کردنشین ترکیه نمی‌بینیم. مشکلی که باعث رو در رو شدن کردها با دولت آنکارا می شود همواره و در همه جا یکی است. این مشکل همان مشکل همیشگی، یعنی بحث حاکمیت است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا