آذربایجاناخبارعمومی

باکو تلاش خود براي ممانعت از تحصيل شهروندان جمهوري آذربايجان در حوزه هاي علميه خارج از کشور را توجيه مي کند

پايگاه اينترنتي « مدرن » به نقل از يک مقام اداره مسلمانان قفقاز جمهوري آذربايجان خبر داد طلاب آذربايجاني علوم ديني در خارج از کشور، اساسا در ايران، عربستان سعودي و ترکيه مشغول به تحصيل مي شوند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پايگاه اينترنتي « مدرن »، سياووش حيدروف، معاون کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان گفت : « شمار آذربايجاني هاي تحصيل کرده علوم ديني در خارج از کشور ، بيش از سه هزار نفر است. اکثر آنها کساني هستند که تحت تاثير ايدئولوژي ديني کشورهاي محل تحصيل خود قرار گرفته اند و از کتب تهيه شده در همان کشورها استفاده کرده اند. دين در اين کشورها، به ساختار دولتي و ارزش هاي ملي – معنوي آنها خدمت مي کند. اين نيز با ارزش هاي ملي – معنوي ما در تضاد است.»
حاج شاهين حسنلي ، نماينده اداره مسلمانان قفقاز و امام جماعت مسجد « مشهدي داداش» نيز گفت : « هم اکنون دوره شکل گيري تحصيل در جمهوري آذربايجان جريان دارد. در دوره شوروي، تحصيل ديني وجود نداشت. تقريبا همه چيز را از صفر شروع کرده ايم. هم اکنون نيز موسسات تحصيل ديني به استانداردها نزديک مي شوند و اين روند ادامه دارد. پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ، به علت اينکه امکان تحصيل ديني در جمهوري آذربايجان وجود نداشت، افراد به تحصيل در خارج روي آوردند. البته، اين را نمي توان شامل حال تمامي طلاب دانست. من افرادي را مي شناسم که در خارج از کشور تحصيل کرده اند و به وطن و ملت خود علاقه دارند. اما، بعضا نيزشاهد بوده ايم که تحصيل کردگان در خارج از کشور، تحت تاثير برخي ايدئولوژي هاي غربي قرار گرفته اند. بعضا با نام تحصيل علوم ديني ، ايدئولوژي هاي نادرست به انسان ها القاء شده است. به همين علت نيز خوب است انسان ها در جمهوري تحصيل ديني داشته باشند. در همين جهت نيز گاه هايي برداشته مي شود.»
حاج شاهين حسنلي افزود : « موسسات تحصيل ديني در جمهوري آذربايجان در حال تاسيس هستند. در برخي از مناطق کشور، اين موسسات داير خواهند شد. شماري از موسسات ديني نيز هم اکنون فعال هستند. با افزايش کيفيت تحصيل در اين موسسات، احتياجي به تحصيل آذربايجاني ها در خارج از کشور باقي نخواهد ماند. تحصيل ديني در خارج از کشور ممنوع نيست. تغييراتي در قوانين مربوطه ايجاد شد. کساني که در خارج از کشور تحصيل ديني کرده اند، در صورت کسب موافقت اداره مسلمانان قفقاز و سازمان هاي ذيربط دولتي مي توانند در مساجد آيين هاي ديني را اجرا کنند. »
امام جماعت «مسجد مشهدي داداش» باکو افزود : « شهروندانمان براي تحصيل علوم ديني ، بيشتر به ايران، عربستان سعودي ، ترکيه و سوريه مي رفتند. اما، پس از بروز مناقشه در سوريه ، شمار طلابي که به سوريه مي روند کاهش نشان مي دهد. همچنين شمار کساني که به مصر و عراق روي مي آورند، زياد است. کساني هم وجود دارند که به ازبکستان مي روند، اما شمار اين طلاب خيلي کم است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا