آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس ارمنی الاصل روسی:کشتار فوريه 1988 ارامنه در سومقائيت کار آذربايجاني ها نبوده است

پايگاه اينترنتي « ويرتوالاذ» جمهوري آذربايجان به نقل از « سرگئي کورگينيان» ، کارشناس سياسي ارمني الاصل روسيه اي و رييس جنبش « ماهيت زمان » گفت ارامنه اي را که در سال 1988 در سومقائيت و باکو کشته شدند، آذربايجاني ها به قتل نرساندند، قاتلان ارامنه، افرادي بودند که سازمان هاي خارجي آنها را کرايه ( اجير) کرده بودند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پايگاه اينترنتي « ويرتوالاذ» ، سرگئي کورگينيان، عضو وقت کميسيون اعزامي دفتر سياسي حزب کمونيست اتحاد جماهير شوروي به جمهوري سوسياليستي آذربايجان در سال 1990 گفت: « در پي وقايع فوريه 1988 به باکو رفتم. هدف سفر ، برداشتن گامي درباره بيانيه هاي رسمي و دروغ هاي منتشر شده درباره وقايع فوريه 1988 شهر سومقائيت بود. در باکو ديدم که وقايع ، با آنچه در بيانيه هاي رسمي و گزارش هاي مخالفان دموکرات گفته مي شد، تفاوت دارد. با مسئوليت کامل مي گويم که در کشتار وحشيانه ارامنه در باکو و سپس سومقائيت، آذربايجاني ها مقصر نيستند. اين جنايات را افراد ديگري مرتکب شده اند. افرادي که سازمان هاي خارجي آنها را کرايه ( اجير) کرده بودند، اين جنايات را مرتکب شده اند که حتي از نام آنها هم مطلع هستيم. اين اشخاص ابتدا ارامنه را کشته ، آذربايجاني ها را عامل آن نشان داده اند و سپس آذربايجاني ها را کشته ، ارامنه را عامل آن قلمداد کرده اند. سپس آذربايجاني ها و ارامنه را درگير مناقشه اي قابل کنترل کردند.»
ويرتوالاذ به نقل از اين کارشناس ارمني الاصل روسيه اي افزود : « به اين ترتيب ، اين نيروها دو ملتي را که داراي تاريخ يکسان هستند، از طريق مناقشه مديريت مي کنند. »
در 22 فوريه سال جاري ، وزارت کشور و دادستاني جمهوري آذربايجان با صدور بيانيه اي به مناسبت 30 سالگي وقايع سومقائيت ، نوشتند وقايع سال 1988 سومقائيت، توطئه سرويس هاي امنيتي ارامنه و کميته امنيت دولتي اتحاد جماهير شوروي بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا