آخرین اخباراخبارایرانترکیهعمومی

اویغورها؛ عامل کند شدن روند ارسال واکسن کرونای چینی به ترکیه؟

به نظر می رسد پکن به دلیل اعتراضات افکار عمومی ترکیه به وضعیت اویغورها در چین، ارسال واکسن به این کشور را محدود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در حالی که ترکیه و چین برای ارسال ۵۰ میلیون دوز واکسن چینی ضد کرونا توافق کرده اند، اما پکن تاکنون ۲۶ میلیون دوز را ارسال کرده است.

مقامات حزب جمهوری خلق و برخی رسانه‌‌‌ های ترکیه عنوان کردند که پکن به دلیل اعتراضاتی که در افکار عمومی‌ داخل ترکیه به وضعیت اویغورها در چین صورت گرفته است، ارسال واکسن به ترکیه را محدود کرده است.

سفارت چین در ترکیه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر خلف وعده این کشور در ارسال واکسن ضد کرونا در پاسخ به موضع ترکیه در قبال اویغور های این کشور در بیانیه ای تاکید کرد:

«این موضوع سیاسی نبوده بلکه به دلیل محدودیت در تولید واکسن است. روند ارسال آهسته شده اما نیت و قصد سیاسی در آن نبوده و به دلیل محدودیت در تولید واکسن است. ما با ترکیه هیچ مسئله سیاسی نداریم. کل صادرات واکسن چین به خارج از کشور، ۱۰۰ میلیون دوز بوده که ۲۶ میلیون دوز آن به ترکیه انجام شده و این امر نشان می‌ دهد که ۲۵ درصد صادرات واکسن ما به ترکیه است و ترکیه در صدر لیست کشور های وارد کننده واکسن از چین قرار دارد.»

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا