اخباراردبیل

رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن: اردبیل به عنوان نماد معنویت ایرانی- اسلامی کشور معرفی شود

رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن گفت: ضروری است اردبیل به دلیل شکل‌گیری حکومت صفویه به عنوان نماد معنویت ایرانی- اسلامی کشور معرفی شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی تأثیر صفویه بر فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی تصریح کرد: وجود بقعه شیخ صفی‌الدین در شهر اردبیل و شکل‌گیری حکومت شیعی صفویه امتیاز کم‌نظیری است که به تاریخ این استان نصیب شده است.

وی افزود: با وجود اینکه دو بنای بقعه شیخ صفی‌الدین و بقعه شیخ جبرئیل کلخوران آثار ناب هنری، تاریخی، فرهنگی و مذهبی محسوب می‌شوند اما از ظرفیت این دو بنا به شکل مطلوب استفاده نشده است.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن بقعه شیخ صفی‌الدین را سومین اثر فرهنگی و هنری شاخص کشور دانست و با ابراز گله‌مندی از وضعیت ساماندهی آن متذکر شد: به دلیل تأثیرات چشمگیر این بنا در تاریخ و تمدن کشور لازم است بازسازی و بهسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

صفوی به ضرورت طرح درخواست اعتبارات مناسب جهت بهسازی این بنا از سوی نمایندگان استان تأکید کرد و افزود: به دلیل واقع شدن این بنا در اردبیل ظرفیت کلان معنوی در این استان وجود دارد.

وی با تأکید به اینکه در بین عرفا به لحاظ مردم‌شناسی نقش شیخ صفی‌الدین اردبیلی به مراتب بیشتر از مولانا است، تأکید کرد: این برجستگی به دلیل توانمندی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تمدن سازی مورد تأکید قرار گرفته است؛ چرا که مولانا در نهایت توانسته در حوزه فرهنگی و نه تمدن سازی نفوذ کند.

وی با تأکید به اینکه صفویه برگ زرین تاریخ ایران در هنر و فرهنگ متعالی است، ادامه داد: با وجود تأثیرات کلان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در دنیای عرفان هنوز معرفی شایسته‌ای از وی به عمل نیامده است.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن عرفان پیشنهادی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را عرفانی پویا دانست و افزود: در واقع در وضعیتی که تفکرات کاذب داعش و طالبان به دنبال اسلام‌ستیزی و ارائه تصویر غلط از اسلام است طرح چنین نقطه نظراتی اهمیت دارد.

صفوی معتقد است به دلیل اینکه عرفان پیشنهادی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به تعاملات سازنده در عرصه اجتماع تأکید دارد می‌توان از این تفکر برای مقابله با عقاید انحرافی بهره گرفت و تعادلی بین شریعت و طریقت را مطرح ساخت.

وی با تأکید به کاربست اندیشه‌های علمایی چون شیخ صفی‌الدین اردبیلی در پیشرفت و توسعه کشور ادامه داد: به عنوان مثال روحیه فتوت مورد تأکید وی و همچنین مقابله با ظالمان و مهاجمان می‌بایست ترویج شود.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن تأکید کرد: جنبش عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی توانسته است بین سه عنصر دین، هنر و سیاست انسجام و ارتباط ایجاد کند و در واقع نحله شیخ صفی‌الدین اردبیلی همان نحله ایرانی اسلامی است.

وی همچنین از برگزاری سمینار شیخ صفی‌الدین اردبیلی در لندن خبر داد و افزود: این برنامه توسط مرکز مطالعات اسلامی لندن با هدف معرفی این عارف ایرانی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا