آذربایجاناخبار

رییس اداره مسلمانان قفقاز: حضرت آیت الله خامنه ای، مرجع بزرگ تقلید است

شیخ الاسلام ‘الله شکور پاشازاده’ رییس اداره مسلمانان قفقاز، گفت: من حضرت آیت الله خامنه ای را مرجع بزرگ تقلید می دانم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، رییس اداره مسلمانان قفقاز در دیدار با اعضای هیات خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: حرف هایی که بعضا افرادی از اینجا به قم می برند و به برخی از مراجع به طور اشتباه منتقل می کنند، نباید ملاک قضاوت باشد.

وی با اشاره به کاهش سوء تفاهمات و روند مثبت روابط دو کشور، ادامه داد: بعد از آمدن ‘محسن پاک آیین’ سفیر ایران در باکو و به خاطر تلاش های حجت الاسلام ‘اجاق نژاد’ نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، روابط میان تهران – باکو بسیار خوب شده است.

این مقام مذهبی آذربایجانی همچنین با اشاره به موضوع تبلیغ دین در جمهوری آذربایجان نیز، گفت: متاسفانه در یک دوره فطرت پس از فروپاشی و استقرار نظام سیاسی فعلی، دوره ای را شاهد بودیم که برخی کشورها از جمله کویت و عربستان مسجد ابوبکر را در باکو بنا کردند.

‘مردم آذربایجان در آن زمان بدون این که به نیات سازندگان چنین مساجدی توجه کنند و بدون توجه به این که چه کسی این مساجد را می سازد در مسیر این حرکت ها بودند، چرا که به لحاظ اعتقادی محروم و بی چیز بودند؛ اما بلافاصله مردم متوجه شدند که این حرکت ها بسیار خطرناک است.

پاشازاده خاطر نشان کرد: ما امروز در جمهوری آذربایجان دین نوپا و توام با ضعف هایی داریم و برای آموزش اصول دین باید تلاش های بسیاری کنیم.

عالی ترین مقام دینی آذربایجان، درخصوص توسعه دین در جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: باید این حقیقت را در نظر داشته باشیم که مسلمانان آذربایجان در دوران 70 ساله نظام کمونیستی روزهای سختی را سپری کرده اند.

وی همچنین ضمن اشاره به مصائبی که بر مسلمانان جمهوری آذربایجان در دوره کمونیستی شوروی رفته، گفت: در دوران حاکمیت نظام کمونیستی محدودیت فضا برای انجام فعالیت های مذهبی به قدری بود که مسلمانان منطقه آذربایجان برای تشکیل جلسات مذهبی برای فرا رسیدن زمان مرگ عزیزان خود دعا می کردند.

پاشازاده توضیح داد: آن زمان حاکمیت اجازه برگزاری محافل مذهبی را نمی داد، شیعیان این مرز و بوم برای مرگ زنان پیر که در خانواده هایشان بود، دعا می کردند تا شاید بتوانند از این فرصت استفاده کرده و به بهانه عزاداری عزیزانشان برای امام حسین (ع) هم گریه کنند.

وی با بیان این که خوشبختانه از زمان فروپاشی نظام کمونیستی وضعیت مسلمانان جمهوری آذربایجان دچار تحولات مثبتی شده است، گفت: تا پیش از فروپاشی نظام کمونیستی، جامعه مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی برای رفتن به سفر حج تنها 14 نفر سهمیه داشتند.

رهبر دینی مسلمانان جمهوری آذربایجان با بیان این که آن زمان به دلیل محدود بودن هیات حجاج اعزامی شوروی به عربستان ممکن بود تا مدت ها به مسلمانان آذربایجان برای رفتن به سفر حج، نوبت نرسد، افزود: آن زمان حجاج مسلمان در بازگشت از سفر مکه تنها می توانستند یک جلد کلام الله مجید و 25 تسبیه را همراه خود بیاورند.

وی، اضافه کرد: در آن زمان تدریس علم دینی با مصائبی همراه بود و حتی در مزارع جارو مخفیانه به تحصیل مشغول بودیم، به طوری که عوامل حکومت وقت در مورادی با آوردن خوک به محل های مدارس دینی سعی در تهدید علاقمندان به این علوم و برهم زدن جلسات مذهبی می کردند.

این مقام دینی کشور آذربایجان در ادامه به محدودیت های اعمال شده برای مساجد در زمان شوروی سابق بود و همچنین تغییر کاربری این مساجد به کتابخانه و سینما نیز اشاره کرد و افزود: امروز بحمدالله بیش از 2 هزار مسجد در جمهوری آذربایجان داریم.

حجت الاسلام پاشازاده گفت: مسلمانان در دوران شوروی سابق بسیاری از نسخ قرانی را زیر زمین ها چال کرده بودند و پس از سقوط شوروی زمانی که مردم این کتاب ها را از زیر خاک خارج می کردند متوجه پوسیده شدن کتاب های دفن شده می شدند.

انتهای پیام /د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا