آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

توجیه علت تن دادن به آتش بس از سوی رییس جمهور آذربایجان

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان علت تن دادن به توافق آتش بس برغم ادعای برتری نظامی این کشور در مقابل ارمنستان را توجیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الهام علی اف در گفتگو با شبکه تلویزیونی “گلوبال هابر” ترکیه گفت: « هشدارهایی وجود دارد که بیشتر پیشروی نکنید. هشدارهایی وجود دارد که آتش بس برقرار شود. ما هم می گوییم که خوب، آتش بس بشود، اما به موازات آن باید مساله از طریق صلح حل شود. به نظر ما، توافق حاصل شده در مسکو ، منافع ما را تامین می کند. زیرا، در وهله نخست، در آن توافق  تبادل اجساد کشته شدگان و اسرا بر اساس انسان دوستانه در نظر گرفته شده است. ما از روز اول این را می خواستیم، اما ارمنستان نمی خواست. غیر از این، موارد خیلی مهم سیاسی وجود دارد. یکی از آنها، احیای مذاکرات بر اساس اصول مبنایی است. اصول مبنایی مذاکرات نیز منافع ما را تامین می کند. در این اصول، خروج نیروهای مسلح ارمنی از اراضی اشغالی ما در نظر گرفته شده است. در این اصول نشان داده شده است که در مرحله نخست، از پنج رایون و در مرحله دوم نیز از دو رایون نیروهای مسلح ارمنی باید خارج شوند. پس از آن نیز تمامی پناهندگان به مناطق قبلی خود باز می گردند. یعنی پناهندگان ما به شوشا و خان کندی هم باز خواهند گشت. پس می توان به حل سیاسی دست یافت.»

علی اف یک علت دیگر تن دادن باکو به توافق آتش بس در مسکو را اینطور بیان کرد: « مساله مهم دیگر ، این است که چارچوب مذاکرات تغییر نمی کند. پاشینیان می گفت که ما با جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی مذاکره کنیم. ما هم به خواسته پاشینیان اعتراض می کردیم. گنجانده شدن این بند در توافق مسکو که چارچوب مذاکرات قابل تغییر نیست، خواسته های ما را تامین می کند. به همین خاطر برای گذر از مرحله نظامی به مرحله سیاسی، تمامی امکانات وجود دارد.»

علی اف در خصوص نقض توافق آتش بس نیز ارمنستان را مقصر دانست و افزود: « امیدوارم که عملیات ( روز یکشنبه یازدهم اکتبر و شب دوشنبه دوازدهم اکتبر) ارتش جمهوری آذربایجان، ارمنستان را مجبور به رعایت آبش بس بکند.»

علی اف در عین حال در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: « کسانی که به ما می گویند توقف کنید، بدانند که اگر فرایند حل سیاسی شروع نشود، ما توقف نخواهیم کرد و تا آخر خواهیم رفت. اما چطور؟ از طریق نظامی یا سیاسی؟ آن مساله دیگری است. ما می خواهیم که مرحله نظامی متوقف شود و خون ریخته نشود و از طریق صلح اراضی مان را پس بگیریم.»

الهام علی اف در خصوص علت وارد نشدن ارتش جمهوری آذربایجان به شهرهایی که در تصرف نیروهای ارمنی است، گفت: « ما می خواهیم ارتفاعات راهبردی را بگیریم. خط تماسی را که با کمک و اطلاعاتی که به ارمنی ها کمک می کنند، ایجاد شده بود، شکسته ایم و دیگر خط تماس” و “وضع موجود” وجود ندارد. خط تماس، خطی صاف بود و مواضع آنها بر روی تپه ها قرار داشت که شکستن آن استحکامات دشوار بود. ما از شمال و جنوب و شرق این خط را شکستیم. هدف ما گرفتن شهرها نیست. البته، به شهرها هم باز خواهیم گشت. الان می خواهیم مواضع راهبردی را بگیریم. دیگر، افسانه شکست ناپذیر بودن ارتش ارمنستان وجود ندارد.»

علی اف گفت: « ارتش جمهوری آذربایجان هر روز موفقیت نظامی جدیدی کسب می کند و روستا و شهری را می گیرد تا تحت نظارت قرار می دهد. امروز چندین منطقه مسکونی تحت نظارت ماست و فقط ما وارد آنها  نشده ایم. زیرا، فعلا از نظر نظامی نیازی به این نیست. اما، پس از مدتی، ما اعلان هایی خواهیم کرد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا