آذربایجاناخبارایرانعمومی

بررسی فرآیند حمل و نقل ترانزیتی میان ایران و جمهوری آذربایجان

هیات های گمرک ایران و جمهوری آذربایجان اجرای طرح «e-TIR Pilot» برای الکترونیکی شدن فرآیند حمل و نقل ترانزیتی میان دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، این نشست با حضور هیات جمهوری آذربایجان به ریاست «تمکین خلیل اف» رییس اداره کل نوآوری های تکنولوژی گمرک و هیاتی از ایران به سرپرستی «هایده باقری پور» مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در شهر آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد.
در این نشست راهکارهای اجرای طرح آزمایشی «e-TIR Pilot» شامل الکترونیکی شدن کامل عملیات حمل و نقل ترانزیتی میان ایران و جمهوری آذربایجان در قالب کنوانسیون گمرکی سال ۱۹۷۵ سازمان ملل متحد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
طرفین همچنین تدوین برنامه اجرایی دوجانبه برای هماهنگ کردن فعالیت ها در زمینه دیجیتالی شدن نظارت گمرکی حمل و نقل جاده ای در دالان های بین المللی که از خاک دو کشور می گذرد و نیز بکار گیری روش های الکترونیکی در کنترل گمرکی حمل و نقل بین المللی را بررسی کردند.
تشخیص نهادهای گمرکی مسئول بر اجرای طرح «e-TIR Pilot»، چارچوب های قانونی اجرای آن، تعیین مدت زمان برای آغاز حمل و نقل آزمایشی در قالب این طرح، ایجاد امکانات فنی، برگزاری دوره های آموزشی برای مامورین گمرکی جهت بکارگیری سیستم الکترونیکی در حمل و نقل بین المللی، از جمله موضوعات مورد بررسی این نشست بود.
همچنین اعلام شد که همکاری گمرک ایران و جمهوری آذربایجان در این عرصه به افزایش ظرفیت های ترانزیتی دو کشور در قالب دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا