آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

برگزاری اولین اجلاس سران آسیای مرکزی و روسیه در آستانه

اولین اجلاس سران آسیای مرکزی و روسیه با موضوع گسترش همکاری های منطقه ای و مسائل مربوط به منافع متقابل برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این اجلاس که روز جمعه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، سران روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

در بیانیه مشترکی که پس از این اجلاس منتشر شد، آمده است: «بر اساس مسئولیت اصلی برای تضمین امنیت خود، ما به تشویق همکاری‌های شش جانبه و تبادل اطلاعات با تمرکز بر مقابله با تروریسم و ​​افراط گرایی، مهاجرت غیرقانونی، و تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر ادامه خواهیم داد.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز از ایجاد یک سازمان بین المللی تحت نظارت کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای حمایت و ترویج زبان روسی استقبال کردند. در این بیانیه همچنین آمده است که این کشورها “در نظر دارند تا با در نظر گرفتن منافع طرفین، شیوه تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی را گسترش دهند.”

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنانی در این اجلاس گفت: تجارت روسیه با کشورهای آسیای مرکزی دو برابر شده و به ۳۷.۱ میلیارد دلار رسیده است. روسیه سرمایه‌گذار پیشرو در اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی است. حجم کل سرمایه‌گذاری‌های مستقیم ما حدود ۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: «روسیه برای تقویت همکاری چندجانبه با دوستان آسیای مرکزی، به ویژه برای مشارکت در ایجاد زنجیره‌های تولید و تأمین جدید، تضمین عملکرد روان سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد طرح‌های لجستیکی جایگزین، آماده است.»

در این اجلاس همچنین بر توجه به وضعیت افغانستان و تامین امنیت منطقه تاکید شد.

توکایف طی سخنانی در آغاز این نشست گفت: ثبات و امنیت در هر یک از کشورها به طور مستقیم بر توسعه منطقه تأثیر می‌گذارد و مسئله امنیت در اولویت نخست قرار دارد.

پوتین نیز با بیان اینکه آنها روابط خود را با کشورهای مستقل مشترک المنافع در زمینه‌ها و فرمت‌های مختلف توسعه داده‌اند، گفت: شرایط دشوار جهان و منطقه، ما را مجبور می‌کند که همه سازوکارهای دو جانبه را فعال کنیم.

وی با تاکید بر جلوگیری از جنگ داخلی جدید در افغانستان افزود: البته ما باید با دولت فعلی افغانستان همکاری کنیم.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز اعلام کرد که آماده ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان از طریق مراکز لجستیکی هستند.

جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان نیز گفت که افغانستان با یک بحران عمیق اجتماعی-اقتصادی و انسانی مواجه است.

در این نشست روسای جمهور روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان چشم انداز توسعه همکاری‌های فی‌مابین را ارزیابی کردند.

پیش از این روز جمعه، آستانه میزبان اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع به ریاست توکایف بود. در اکتبر ۱۲-۱۳، پایتخت قزاقستان همچنین میزبان ششمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) بود.

منبع: ایسنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا