آذربایجاناخبارقره باغ

اوباما باید به طور مستقیم در مسأله قره باغ مداخله کند

” سوانته کورنل ” رئیس موسسه مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی وابسته به دانشگاه ” جان هاپکینس ” آمریکا در مقاله ای که در روزنامه کریستین ساینس مانیتور منتشر نموده از رئیس جمهور آمریکا دعوت کرده است که به خاطر وادار کردن پوتین به اتخاذ موضع دفاعی، در روند حل و فصل مناقشه قره باغ مداخله مستقیم کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از بیزیم یول، ” سوانته کورنل ” رئیس موسسه مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی وابسته به دانشگاه ” جان هاپکینس ” آمریکا در مقاله ای که در روزنامه کریستین ساینس مانیتور منتشر نموده از رئیس جمهور آمریکا دعوت کرده است که به خاطر وادار کردن پوتین به اتخاذ موضع دفاعی، در روند حل و فصل مناقشه قره باغ مداخله مستقیم کند.

وی با اشاره به اتمام بیستمین سالگرد برقراری رژیم آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان  افزود: «ولی این مناقشه هنوز هم حل نشده است. علاوه بر این، پس از بحران کریمه مناقشه قره باغ برای منافع آمریکا بیشتر خطرناک و مهم شده است. روسیه همیشه به عنوان کشور ثالث در این مناقشه شرکت کرده و نقش مهمی در حل و فصل این مناقشه داشته است. امروز هم سیاست روسیه از بی ثباتی بین این دو کشور حمایت می کند. مسکو برای تقویت نظارت خود بر ارمنستان و تضعیف جمهوری آذربایجان غربگرا از مناقشه قره باغ کوهستانی استفاده می کند. معرفی این مناقشه به عنوان مناقشه منجمد اشتباه است. زیرا سال به سال خطر آغاز این جنگ افزایش می یابد. این جنگ می تواند به صورت اتفاقی و یا به طور عمدی شروع شود. مداخله مستقیم آمریکا در مناقشه قره باغ نه تنها از لحاظ منافع واشنگتن، بلکه از لحاظ اتخاذ موضع دفاعی پوتین نیز مهم است. اگر اوباما این کار را انجام ندهد، آمریکا ضعیف دیده خواهد شد و چنین وضعیتی فقط به نفع پوتین خواهد بود.»

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا