آذربایجاناخبار

بیانیه ای دیگر از سوی مقامات آمریکایی تحت عنوان ” نقض دائمی حقوق بشر در جمهوری آذربایجان ”

تنش در مناسبات آمریکا و جمهوری آذربایجان روز به روز افزایش می یابد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، پس از اظهارات انتقادی ریچارد مورنینگستار سفیر آمریکا در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با رادیوی «آزادلیق» علیه دولت آذربایجان، بیانیه قاطعی از سوی آمریکا در رابطه با دولت آذربایجان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «توران» در واشنگتن، ” کریستوفر روبینسون ” مشاور سیاسی آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در نمایندگی دائم این سازمان در وین، بیانیه ای تحت عنوان ” نقض دائمی حقوق بشر در جمهوری آذربایجان ” صادر کرده است.

در این بیانیه آمریکا مجددا دولت آذربایجان را به رعایت مسئولیت خود در قبال جامعه جهانی در رابطه با رعایت حقوق شهروندی، آزادی اجتماعات و آزادی بیان دعوت کرده است. همچنین در این بیانیه آمده است که بازداشت ” آنار محمدلی ” به مدت پنچ و نیم سال به اتهامات فرار از پرداخت مالیات، بازرگانی غیر قانونی و سوء استفاده از قدرت باعث ایجاد نگرانی واشنگتن می شود.

در این بیانیه، واشنگتن از فشار دولت آذربایجان علیه ” لیلا یونس ” مدافع فعال حقوق بشر و رئیس مؤسسه صلح و دموکراسی و همسرش ” عارف یونس ” کارشناس امور مناقشات نیز ابراز نگرانی کرده است. در این بیانیه نماینده آمریکا از دولتمردان آذربایجان خواسته در رابطه با برقراری آزادی سیاسی در این کشور و امکان ایجاد مطبوعات آزاد اقدامات لازم را مبذول دارد.

وضعیت کنونی جمهوری آذربایجان در این بیانیه به عنوان خطری برای امنیت منطقه ای ارزیابی می شود.

” عارف حاجیلی ” رهبر نهاد اجرایی حزب مساوات در رابطه با تنش در روابط بین آمریکا و جمهوری آذربایجان گفته است: « پس از تحولات اوکراین نگرش نسبت به رژیم های استبدادی در منطقه شوروی سابق تغییر یافته است. آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا حمایت خودشان از نیروهای دموکراتیک را افزایش داده اند. این سیاست در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید. دولت آذربایجان نباید این بیانیه ها را نادیده بگیرد. زیرا شرایط تعارض با مراکز قدرت جهان، برای هیچ دولتی نتیجه خوبی به ارمغان نمی آورد. حکومت آذربایجان باید زندانیان سیاسی را آزاد کند، روند نقض حقوق بشر در این کشور را متوقف کند، حق آزادی تجمعات را تأمین نماید، شرایطی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور ایجاد کند. موضع کشورهای غرب فقط تحت چنین شرایطی می تواند نسبت به جمهوری آذربایجان تغییر یابد. این هم منجر به توسعه دموکراسی در جمهوری آذربایجان خواهد شد.»

 انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا