آخرین اخبارآذربایجاناخبارروسیهعمومی

گفتگوی تلفنی پوتین و علی اف

الهام علی اف و ولادیمیر پوتین درباره بیانیه سه جانبه و همچنين مناقشه اخیر مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان امروز در گفتگوی تلفنی خود با ولايمير پوتین، رئيس جمهور روسيه بر اجرای مفاد بیانیه‌ سه جانبه (باکو – مسکو – ايروان) تاکید کرد.

در این گفتگو، موضوعات مربوط به اوضاع پس از جنگ در منطقه و همچنين مناقشه‌ اخیر مرزی ميان جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور، بر اجرای وظایف عملی برای اطمینان از امنیت و ثبات بر اساس روح حاکم بر بیانیه‌های سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ تاکید کردند.

بر اساس اعلام این خبر، روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، تنها راه رفع منازعات مرزی را گفتگو و روش‌های سیاسی و دیپلماتیک دانستند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار کرد، روسیه تلاش‌های میانجیگری و مشاوره خود را با هدف دستیابی به توافق در مورد تعیین مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد.

در خبری دیگر؛ جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با کارشناسان مرکز تحقیقات خزر درباره‌ تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری آذربایجان همچنان به تقویت سیستم حفاظت از مرز در حوزه تمامیت ارضی خود ادامه می‌دهد و این روند بر اساس نقشه‌های مرزی بین المللی انجام می‌شود. موضوع فنی از سوی ارمنستان به ابزاری سیاسی تبدیل شده است و چنین اختلافاتی باید با مذاکره حل شود.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر اجرای مفاد بیانیه‌ی صلح سه جانبه گفت: قواعد بین المللی و معاهدات، به ویژه در شرایط جدید منطقه میتواند در ایجاد صلح و راهبرد آینده موثر باشد.

بایرام اف به اقدامات انجام شده از سوی جمهوری آذربایجان برای اجرای بیانیه‌های سه جانبه، از جمله بازگشت اسرا به ارمنستان و تحویل حدود ۱۶۰۰ جسد نظامی ارمنی همچنین افتتاح خطوط ارتباطی اشاره کرد و گفت: ارمنستان هنوز اطلاعاتی درباره ۴۰۰۰ آذربایجانی مفقود شده در نتیجه عملیات نظامی در سال‌های پس از ۱۹۹۱ ارائه نداده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا