آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

واکنش مغرضانه روزنامه ینی مساوات و نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان به سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

روزنامه ینی مساوات در مطلبی تحت عنوان ” سودای ایران برای ماهی گیری از دریاچه سیاه” ، مدعی موضع گیری مغرضانه مجتبی ذوالنوری ، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی علیه جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ینی مساوات نوشت: «ذوالنوری در گفتگو با رسانه های ارمنستان، بر ضرورت مصونیت مرزهای این کشور اشغالگر و واکنش شدید به هرگونه تغییرات مرزی در منطقه تاکید کرد. »

ینی مساوات همچنین تاکید رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، حضور “نیروی فرامنطقه ای” در نزدیکی مرزهای خود و وجود “همسایه جدید” در مرزهای ایران و ارمنستان را به هیچ وجه نمی پذیرد، به عنوان حمایت از ارمنستان قلمداد کرده است.

ینی مساوات افزوده است: « از این بیانیه ایران اینطور فهمیده می شود که گویی جمهوری آذربایجان می خواهد در مرز نیروی خارجی مستقر کند. چرا ایران از کنترل آذربایجان بر مرزهایمان که سال ها تحت اشغال بود، تا این حد ناراحت است؟  منظور از “همسایه جدید” و “نیروی فرامنطقه ای” در این بیانیه ( سخنان مجتبی ذوالنوری) چیست؟ همسایه جنوبی مان به چه چیزی اشاره می کند؟»

ینی مساوات در پاسخ مغرضانه به سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، با راضی نوراله اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و رییس حزب “جبهه حلی”، از اعضای حزب حاکم و عاصم ملازاده، نماینده مجلس و رییس حزب “اصلاحات دموکراتیک” و از مبلغان همیشگی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان مصاحبه کرده است.

راضی نوراله اف در جوسازی علیه سخنان مجتبی ذوالنوری گفت: « اگر نماینده مجلس ایران چنین سخنانی را بیان کرده است، این کار خیلی غلط است. از طرف دیگر، دخالت در امور داخلی کشوری دیگر و شانتاژ کردن این کشور، بی احترامی به همسایه است. همچنین این کار، شانتاژ علیه یک کشور مسلمان است! اگر نماینده مجلس ایران بخاطر مصونیت مرزها این همه ناراحت است، پس چرا علیه ارمنستان که به مدت 30 سال اراضی آذربایجان را اشغال کرده و در 130 کیلومتر از مرز آذربایجان، مرز خود را برقرار کرده بود و با ایران “همسایگی” داشت، چیزی نمی گفت؟ »

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: ما سیاست همسایگی مسالمت آمیز با ایران را دنبال می کنیم. جمهوری آذربایجان در اراضی تحت حاکمیت خود هرکاری بخواهد، خودش خواهد کرد! کشورمان در مرز با ارمنستان، مرزهای زمان شوروی را احیاء می کند. اگر این مرزها، وارد شدن به اراضی ارمنستان را تا حد 20 تا 30 کیلومتر در نظر می گیرد(!)، ارتش آذربایجان قادر به ورود به این اراضی است! در زمان انجام این کار هم هیچ نیازی به اجازه گرفتن از ایران نداریم! ما در امور داخلی همسایه جنوبی مان دخالت نمی کنیم و آنها هم در امور داخلی ما دخالت نکنند. »

عاصم ملازاده نیز گفت: « فکر می کنم که این موضع گیری که از زبان نماینده مجلس ایران مطرح شد، احتمالا از مناسبات میان آذربایجان و اسراییل نشأت می گیرد. مناسبات ما با اسراییل خوب است. در جنگ قره باغ اسراییل در کنار ما ایستاد. اسراییل برای آذربایجان تجهیزات و تسلیحات تامین کرد و در مراجع مختلف بین المللی به کشورمان  کمک کرد.  به همین خاطر از دولت اسراییل راضی هستیم…. حتی امروز در ملتمان این فکر ایجاد شده است که در کنار فلسطینی ها که برادر دینی مان هستند یا  در کنار اسراییل قرار بگیریم؟ من شخصا، همانند رییس حزب “جبهه ملی” و نماینده مجلس و رییس حزب مخالف(!) ، اسراییل را انتخاب می کنم و در کنار اسراییل می ایستم…. در نهایت و با در نظر گرفتن مواضع سیاسی، مجبوریم که از دولت اسراییل دفاع کنیم و در عین حال، از اسراییل خواهش کنیم (!) که حتی المقدور به مناقشه پایان دهد و برای بهبود مناسبات با فلسطینی ها در میز گفتگوها هر کاری از دستش برمی آید، بکند!!  »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا