آذربایجاناخبارعمومی

گسترش روابط جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در حوزه انرژی و حمل و نقل

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیس جمهوری ترکمنستان بر گسترش روابط دو کشور در حوزه انرژی و حمل و نقل ریلی و دریایی تاکید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان «المار محمدیاراف » روز چهارشنبه در جریان سفر رسمی به عشق آباد ،دردیدار با قربانقلی بردی محمد اف، گفت : دیدار های انجام گرفته در این سفر با نهادهای مربوطه ترکمنستان شرایط خوبی را برای گسترش همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل فراهم کرده است.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان را در سفر رسمی به ترکمنستان، مسئولان شرکت های دولتی نفت ( سوکار ) ، راه آهن ، کشتی رانی ، بندر بین المللی باکو همراهی می کنند.
مقامات دو کشور در این دیدار ، با یادآوری سفر رسمی سال گذشته رئیس جمهوری ترکمنستان به جمهوری آذربایجان ، بر اهمیت آن برای تقویت روابط دوستی دو کشور تاکید کردند.
همچنین اعلام شد دو کشور جمهوری آذبایجان و ترکمنستان عزم توسعه روابط دوستی و برادری را دارند.
المار محمدیاراف با اشاره به آغاز فعالیت خط ریلی باکو – تفلیس – قارص گفت : این خط ریلی فرصت های حمل و نقل کشورهای منطقه را بطور اساسی افزایش داده است.
همچنین اعلام شد روابط دوکشور در قالب همکاری های سه جانبه جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ترکمنستان به تقویت همکاری های منطقه ای کمک می کند.
المار محمدیاراف و هیات همراه وی در این سفر همچنین با رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد.
در این دیدار اهمیت گفتمان سیاسی میان سران جمهوری آذربایجان و ترکمنستان ، سفرهای متقابل مقامات و نیز رایزنی های وزارتخانه های امور خارجه دو کشور مورد اشاره قرار گرفت.
همچنین اعلام شد ، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به همراه دیگر کشورهای ساحلی خزر در راستای ترویج دوستی و همکاری و حسن تفاهم در این دریا تلاش می کنند.
محمدیاراف خط ریلی باکو – تفلیس – قارص را جزو دالان حمل و نقل شرق – غرب عنوان کرد و گفت که این سازه حمل و نقل برای کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان فرصت های جدیدی در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند.
در این دیدار در باره امکانات گسترش همکاری دو کشور در حوزه های اقتصادی ، فرهنگی ، گردشگری و سایر عرصه ها تبادل نظر شد.
وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بر اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی ، ترویج سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری ، استفاده از ظرفیت های موجود ، اجرای طرح ها و برنامه های مشترک تا کید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا