آذربایجاناخبارعمومی

دیدار وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با مسئول امور حمل و نقل کمیسیون اتحادیه اروپا

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت : کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ میلادی تا به حال ۱۵ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان ، «شاهین مصطفی اف» روز چهارشنبه در دیدار با هنریک هولولی مسئول امور حمل و نقل کمیسیون اتحادیه اروپا افزود : اتحادیه اروپا شریک تجاری عمده جمهوری آذربایجان بوده و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ میلادی سهم کشورهای عضو این اتحادیه در کل تجارت خارجی جمهوری آذربایجان ۴۱ درصد بود.
به گفته شاهین مصطفی اف در حال حاضر بیش از یک هزار ۴۰۰ شرکت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال است.
وی، سفرهای متقابل مقامات بلند پایه جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا را برای تعمیق رو ابط مهم دانست و گفت : میان جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا توافقنامه های مشارکت و همکاری ،و توافقنامه مربوط به مسائل روادیدامضا شده است.
مصطفی اف خاطر نشان کرد: جمهوری آذربایجان با ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا توافقنامه های معافیت از مالیات مضاعف و نیز با ۱۷ کشور عضو این اتحادیه موافقت نامه های ترویج و حفاظت متقابل سرمایه گذاری و با ۹ کشور نیز بیانیه همکاری راهبردی امضا کرده است.
وی همچنین یاد آور شد: میان جمهوری آذربایجان و ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی و گروه کاری فعال است و از سال ۲۰۱۲ میلادی تا به حال با اتحادیه اروپا بیش از ۱۲۰ برنامه مختلف و همایش اقتصادی مشترک برگزار شده است.
شاهین مصطفی اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی همکاری های موفقیت آمیز دارند ،افزود: اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای اروپایی از این نظر مهم است.
وی در این دیدار درباره اقدامات انجام گرفته در جمهوری آذربایجان در راستای بهبود زیر ساخت های حمل و نقل ، تکمیل دالان های بین الملی حمل و نقل شمال –جنوب و شرق – غرب ، بندر بین المللی بازرگانی باکو و خط ریلی باکو – تفلیس – قارص را مطرح کرد و علاقمندی دولت باکو برای گسترش همکاری با اتحادیه اروپا در حوزه حمل و نقل و رساندن سطح همکاری در این حوزه به سطح بخش انرژی را اعلام کرد.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، از سفر رسمی مقامات کشورش در ماه فوریه به چین سفر خبر داد و گفت: در این سفر ظرفیت های ترانزیتی جمهوری آذربایجان معرفی خواهد شد.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به مذاکرات انجام گرفته میان این کشور و کمیسر سیاست همسایگی اروپا در باکو گفت : برای ادامه این مذاکرات در ماه مارس سال جاری مسایل جذب سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جمهوری آذربایجان و صادرات محصولات جمهوری آذربایجان با شرایط تخفیفی به بازارهای اروپایی و نیز اجرای طرح های بین المللی حمل و نقل در بروکسل بررسی خواهد شد.
بر اساس این گزارش هنریک هولولی نیز علاقمندی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری با جمهوری آذربایجان را اعلام و خاطر نشان کرد : جمهوری آذربایجان در حال حاضر همراه با بخش انرژی ، در حوزه حمل و نقل نیز همکاری های موفقیت آمیز با اتحادیه اروپا دارد.
در این دیدار همچنین درباره پیشنویس توافقنامه جدید همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا و مسائل دیگر تبادل نظر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا